Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päivitämme verkkosivujamme, tilaajien on kirjauduttava uudelleen

Lukijalta | Mitä ongelmia olisi Aleksin kävelykadusta?

Lahden Aleksanterinkadun muuttamisessa osittain kävelykaduksi olisi yhtä lailla hyviä ja huonoja puolia. Huonoja puolia on se, että kaupungin joukkoliikenteen läpimeno kärsisi Rautakankareen sekä Jalkarannan suuntaan linjalla 8R. Tällä linjalla olisi mietittävä, miten keskikaupungin läpi pääsee Jalkarannantielle, jos Aleksanterinkatu muutetaan osittain kävelykaduksi.

Aleksanterinkadun puolelta lähtevät linjat muun muassa Ala-Okeroisiin, Riihelään (linja 6) sekä Metsäkankaalle (linja 5). Linjojen 6 ja 5 liikennöinti olisi helppo järjestää Aleksanterinkadun kävelykaduksi muuttuessa.

Hollolankadun suuntaan liikkuvan linja 4:n liikennöinti voitaisiin järjestää matkakeskuksen kautta. Silloin tulisi yksi linja lisää Vesijärvenkadulle sekä matkakeskukselle.

Tällöin keskikaupungilla ihmiset ohjattaisiin Reunanpalstan pysäkin kautta kyytiin.

Ajatukseni on täysin spekulatiivisella tasolla, mutta mitä tarkoittaisi lisääntynyt liikennöinti matkakeskuksen kautta? Kun useat linjat kulkevat matkakeskuksen kautta, jäävätkö esimerkiksi pysäkit ahtaiksi?

Matkakeskuksen hyviä puolia on se, että siellä löytyy kuljettajille wc-tiloja, mutta samoin on myös torilla.

Mielestäni torin läpi kulkevaa joukkoliikennettä ei ole syytä kokonaan lopettaa. Vapaudenkadulta lähtee bussilinjoja pohjoiseen ja etelään sekä Nastolan suuntaan. Tämä pitäisi mielestäni ehdottomasti säilyttää, jos päätetäänkin Aleksanterinkadun muuttamisesta kävelykaduksi.

On totta, että raskas liikennöinti kuluttaa katukivetyksiä mutta se on ongelmista pienimpiä verrattuna siihen, että siirrämme lisää liikennettä isoille pääväylille ja jätämme käyttämättä kaupungin vähemmän liikennöitäviä väyliä liikenteen sujuvoittamiseksi.

Lahdessa on hyvä ja toimiva joukkoliikenneverkosto, jonka toimintaedellytykset on syytä turvata.

Kirjoittaja on Lahden seudun joukkoliikennelautakunnan jäsen (sd.).