Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Itsenäisyyspäivän kunniamerkkien saajat julkistettiin – katso ketkä palkittiin Lahden seudulla

Millamari Uotilan kolumni Lahdessa pyöräilijä ristii kädet rukoukseen, ettei fillaria vietäisi – varkauksia voisi vähentää kunnon pyöräparkeilla

Pyörä oli onneksi ehjä ja paikallaan, mutta kyllä lampun katoaminenkin otti päähän. Pyörän etuvalo ja punainen takavalo olivat lähteneet varkaan matkaan sillä aikaa kun kävin Lahden Malva-museossa. Mustekala eli kumilanka oli sekin kelvannut. Muuta pyörästäni ei edes saa irti ihan käden käänteessä, ja lampunkin nappaan yleensä taskuun. Nyt se unohtui, ja heti sain opetuksen.

Lampun lipastaminen on onneksi pikkujuttu sen rinnalla, että varas vie koko pyörän. Sitä tapahtuu Lahdessa kaiken aikaa. Poliisin tilaston mukaan viime vuonna Hämeessä varastettiin yli 1 600 pyörää. Se on noin sata enemmän kuin vuonna 2020.

Pyörävarkauksien määrä on niin iso, että se latistaa pyöräilyintoa. Joka kerta kun pyörällä lähtee kaupungille, pitää miettiä, minne fillarin saa parkkeerattua niin, että se olisi tallessa vielä kotiin lähtiessäkin.

Voi kuulostaa turhanaikaiselta hiusten halkomiselta, mutta mikä tahansa teline ei kelpaa. Asiaa voi verrata vaikka matkakeskuksen katokseen. Jos katos ei suojaa sateelta, se ei täytä tarkoitusta.

Hyvän pyörätelineen taas tunnistaa siitä, että se estää tai vähintäänkin hidastaa varkaiden touhuja. Toimivassa pyöräparkeissa on myös se etu, että pyörät ovat siististi samassa paikassa, eivätkä siellä täällä aitoihin, lyhtypylväisiin tai kaiteisiin lukittuina.

Kun varas osuu kohdalle, fillarista ei jää telineeseen kuin etupyörä.

Jos Lahdessa haluaa pitää pyörän tallessa, pyörä on pakko lukita rungostaan kiinni. Perinteinen, siirreltävä pyöräteline ei ole enää tätä päivää. Silti niitä näkee paljon kauppojen ja asuinkerrostalojen edessä.

Kun varas osuu kohdalle, fillarista ei jää telineeseen kuin etupyörä tai sitten koko teline on kadonnut polkupyörineen kaikkineen.

Lahden keskustassa pyörän saa onneksi kiinni tolppa- ja tankotelineisiin. Telineitä on aika hyvin katujen varsilla ja esimerkiksi kirjaston edessä. Kaareva tolppa tai kaide on tarpeeksi korkea ja pyörän saa riittävän lähelle sitä, jotta u-lukko, kettinki tai vastaava riittää tolpan ja pyörän rungon ympäri.

Telineeltä ei siis lopulta vaadita paljon, mutta siitäkin saa todella huonosti toimivan. Esimerkiksi t-kirjaimen mallinen tolppa, joissa roikkuu ketjuja, on paljon hankalampi käyttää. Ketjun saa toki sujautettua takapyörän runkolukon väliin, mutta jos pyörän haluaisi vielä rungostaan kiinni telineeseen, se on jo vaivalloisempaa. Tai ainakin pyörän lukon pitää olla riittävän pitkä ja kapea.

Espoossa puolestaan uusi kokeilu meni pieleen muutama vuosi sitten. Uudenlaisessa tolppatelineessä oli metallilenkki pyörän lukitsemista varten. Lenkki kuitenkin lähti tolpasta irti pultteja kiertämällä, joten pyörän sai matkaan vähän pihtejä käyttämällä.

Telineen mallin lisäksi väliä on myös sillä, missä teline on. Mahdollisimman avoin paikka olisi hyvä, jotta pyörän kanssa ei pääse puuhastelemaan katseilta suojassa.

Esimerkiksi Malskilla pyörä olisi kiva saada etuoven lähelle, mutta valtaosa telinepaikoista on turhan sivussa Kirkkopuiston puolella.

Mikään lukko tai teline ei ole täysin murtamaton, mutta pyörävarkauksia voi silti vähentää hyvällä suunnittelulla. Hyvissä pyöräparkeissa Lahden kaupungilla on veturin rooli, mutta muidenkin pitäisi tunnistaa oma osansa. Pyörät ovat pitkiä aikoja asuintalojen edustoilla ja pyörävarastoissa, markettien ja kauppakeskusten edessä ja työpaikkojen pihoilla.

Pyöräilijän näkökulmasta olisi todella arvokasta, jos polkupyörien säilyttämistä mietittäisiin ajatuksella.