Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Itsenäisyyspäivän kunniamerkkien saajat julkistettiin – katso ketkä palkittiin Lahden seudulla

Tuomas Haakanan kolumni Kun skuuttikuski kaahaa, syyksi katsotaan väline – autossa tilanne on toinen

Sähköpotkulaudoilla eli skuuteilla kaahailu on herättänyt tunteita tänäkin vuonna, muun muassa Näppiksissä:

”Lahden keskustassa liikkuvien turvallisuus vaarantuu, sähköpotkulaudat kiitävät jalkakäytävillä pelottavalla vauhdilla. On tehty ajattelematon karhunpalvelus lahtelaisille.”

”Lahtelaisten vaarallisen älyvapaa käyttäytyminen on pantava kuriin kovalla kädellä tai kuskattava kaikki [sähköpotku]laudat romuttamoon.”

Yksi näkemys tuntuu korostuvan – että sähköpotkulaudat ovat välineinä vaarallisia ja ne mahdollistavat vaarallisen käytöksen.

Autokeskustelussa sävy on toinen. Taas Näppiksiä:

”Poliisi ei halunnut olla ilonpilaaja Nastolassa, mutta voisi tulla pilaamaan ilon jokaöisiltä kaahaajilta kehätiellä!”

”Miksi poliisi ei valvo Uudenmaankadun yökaahailua[?] Pakoputket paukkuu ja nopeudet varmasti reilusti yli sadan. Tietoista terroria.”

Keskustan katuja tai kehätietä kiitävän auton kuljettaja ei ole uhri, vaan hän on valinnut aiheuttaa vaaraa tai melusaastetta. Hän on terroristi. Kukaan ei kuitenkaan vaadi, että kulkupeli pitää tuhota tai pakoputki vääntää solmuun.

Kaupunkielämän ei tarvitse olla GTA:ta.

On syytä muistaa, että (laillisen) skuutin saavuttama ”pelottava vauhti” on korkeimmillaan 25 kilometriä tunnissa. Joillain alueilla keskustassa skuutti jarruttaa itsestään 10 kilometriin tunnissa. Auton ratin takana vauhti tuntuu matelulta.

Lahdessa tuskaillaan yhä sähköpotkulautojen sekavan pysäköinnin kanssa –  nyt merkittyjä pysäköintipaikkoja on tulossa

Kuvittele hetki tilannetta, jossa kaupunki eläisi yötä päivää skuuttien ehdoilla. Suuri osa julkisista varoista käytettäisiin skuuttiteiden ylläpitoon. Nopeusrajoituksia olisi näytillä samaan tapaan kuin nyt, mutta mikään ei estäisi ylittämästä niitä. Kaikissa skuuteissa olisi jäätävät moottorit, joilla kiihdyttäisi sadan metrin matkan nopeammin kuin kävelijällä kestää konkata skuuttitien yli. Skuuttaaminen olisi ”turvallista” kuten autoilu nyt.

Skuuteissa yhdistyy epävakaa, seisova ajoasento ja vaarallisen pienet pyörät. Skuuteilla on aiheutettu vammoja myös muille. Onkin hyvä, että nopeutta on rohjettu rajoittaa entisestään vilkkaissa paikoissa.

Mielestäni pitäisi kuitenkin alkaa keskustella tosissaan myös autojen nopeuksien ja jopa kiihtyvyyden rajoittamisesta. Teknisten rajoittimen pitäisi toimia lisäksi gps:llä sen mukaan, mikä on alueella sallittua.

Akuutti24:n ylilääkäri toivoo rajoituksia sähköpotkulautojen käyttöön – alkolukkokin voisi ehkäistä vakavia kolareita ja vammoja

Ajoneuvot muuttuvat vääjäämättä sähköisiksi, halusit tai et. Sähkömoottori on polttomoottoria monin verroin energiatehokkaampi ja ongelmattomampi vehje, ja akkuteknologia kehittyy valtavalla vauhdilla. Sähkömoottorin tehoa on myös helppo rajoittaa. Mutta onko rajoituksia tehty?

Sähköautojen teknisiä tietoja tilastoiva EV Data­base -sivusto kertoo, että joissain malleissa huippunopeus on yli 200 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyys on yleisesti ottaen järjetön. Näillä spekseillä suhataan poliisia karkuun moottoritien väärää puolta, liirataan kesäillan kännissä varmaan kuolemaan turvallisuustähdistä riippumatta, kurvataan suojatietä ylittävän vanhuksen päälle tai toteutetaan laajennettu itsemurha. Tällaiseen ei välttämättä pystyisi, jos autojen suorituskyky olisi rajoitettu.

Autojen koeajoissa korvia huumaava nopeus ja mahan pohjassa tuntuva kiihtyvyys ovat aina olleet tavoiteltavia, kivoja asioita. Autojen ostajat on opetettu janoamaan kilowatteja ja vääntöä.

Mielestäni järjettömät suoritusarvot ovatkin hauskoja autourheiluratojen sisäpuolella ja videopeleissä. Kaupunkielämän ei tarvitse olla GTA:ta.

Kumpi on parempi: Voi vai Tier? ESS testasi Lahden sähköpotkulaudat