Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Pääkirjoitus Kansalaisilta ei ainakaan kyselyssä irtoa tukea alaikäisten ajoluville

Lähes jokainen 17-vuotias on voinut saada henkilöauton B-ajokortin vuodesta 2018 lähtien, vaikka kyseessä piti olla poikkeuslupa opiskelun tai harrastuksen perusteella. Tilastoista nähdään, että vain noin viisi prosenttia hakemuksista hylätään vuosittain.

Hallitus antoi toukokuussa eduskunnalle esityksen, jolla liiankin lepsuksi luonnehditun ajokorttilain suurimpia aukkoja tilkittäisiin. Muutosesitys mahdollistaisi kaikille 17-vuotiaille ajo-oikeuden vanhempien suostumuksella, mutta nykyistä rajoitetummin. Rattiin ei yöllä olisi asiaa ja kaveriporukoiden kuljettaminen loppuisi kokonaan, sillä kyytiin saisi jatkossa tulla vain yksi matkustaja.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö uudistuksesta valmistunee lokakuun aikana, jonka jälkeen sitä päästään käsittelemään eduskunnassa.

Tilastot puoltavat öistä ajokieltoa ja matkustajamäärän rajoittamista.

Ajokorttilaki herätti jo voimaan tullessaan runsaasti pelkoa liikenneturvallisuudesta. Päijät-Hämeessäkin on järkytytty monista nuorten kuolonkolareista, joskaan kaikissa ei osallisena ole ollut alaikäisiä ajokortin haltijoita. Traficomin mukaan ajokorttilain uudistuksen ei voida selvästi osoittaa lisänneen tai vähentäneen henkilövahinkoja missään ajokorttiluokassa.

Vaikka liikenneturvallisuus olisikin parantunut ja henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet vähentyneet kaikissa ikäryhmissä, on jokainen liikennekuolema liikaa. Tämä näkökohta on luultavimmin painanut myös Uutissuomalaisen gallupissa (ESS 13.9.), jossa vain joka seitsemäs suomalainen kannattaa 17-vuotiaille ajokorttia vanhempien suostumuksella.

Kansalaisilta alaikäisten ajokorttilaki ei siis saa tukea. 47 prosenttia suomalaisista oli samassa kyselyssä sitä mieltä, ettei 17-vuotiaille tulisi myöntää ajokorttia lainkaan edes nykykäytäntöä jatkamalla.

Yksi peruskysymys onkin, mihin nuori tarvitsee ajokortin alaikäisenä. Se harkinta jää jatkossa vanhemmille, jotka toki parhaiten tuntevat nuoren liikkumistarpeet ja liikennekypsyyden.

Selvää on, että nykyinen laki kaipaa tiukennuksia. Traficomin tilastot puoltavat öistä ajokieltoa ja matkustajamäärän rajoittamista. Lähes joka neljäs nuorten kuljettajien henkilövahinko-onnettomuuksista tapahtuu öiseen aikaan. Melkein puolessa onnettomuusautoissa on ollut kuljettajan lisäksi kaksi tai useampi matkustaja.

Poliisin huolena on, miten hyvin lain noudattamista pystytään valvomaan vilkkaina viikonloppuöinä. Lakiin kaavailtu poikkeuslupatunnus helpottaisi ainakin kanssa-autoilijoita ja poliisia huomaamaan uudet kuskit. Tämä käytäntö saisi tulla voimaan vaikka heti.