Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Pääkirjoitus Paavolan kampuksen parkkimaksusta tuli lukiolaisille oiva oppitunti vaikuttamisesta ja viestinnästä

Lahden kaupunkiympäristölautakunta pani pisteen keskiviikkona Paavolan kampusalueen pysäköintikeskustelulle. Jatkossa opiskelijat voivat jättää autonsa Laaksokadun pysäköintialueelle 20 euron kuukausihintaan aiemman 50 euron sijasta.

Lukiolaisille parikymppiäkin on toki paljon verrattuna esimerkiksi Niemen kampuksen kahden euron hintaan tai muihin toisen asteen oppilaitoksiin Lahdessa, mutta selkeä alennus se kuitenkin on. Myös kaupungin henkilökunnan sopimuspysäköinnin hintaa alennettiin 37 euroon kuussa.

Aivan ilmaista pysäköintiä ei haluttu tarjota edes lukiolaisille, sillä kaupungin mukaan pysäköinti keskusta-alueella ei voi olla maksutonta ja aikarajoituksetonta. Kampuksen sopimuspysäköinti on voimassa vain arkisin päiväsaikaan, jolloin kenttä on muutenkin seisonut tyhjänä. Laaksokadun pysäköintialueen käyttöaste on alle 20 prosenttia.

Mikäli Gaudia halutaan pitää vetovoimaisena, on jatkossakin hyväksyttävä se, että lukioon tullaan pitkien välimatkojen takaa autoilla ja mopoilla.

Paavolan alueen pysäköintimahdollisuudet ja parkkimaksut ovat herättäneet vilkasta keskustelua sen jälkeen, kun uusi Gaudia-lukio aloitti toimintansa elokuussa. Kannaksen ja Tiirismaan lukioiden yhdistymisestä syntynyt Gaudia on nykyään Suomen suurin lukio, mistä on seurannut omat hankaluutensa liikkumiseen.

Suurinta hämmästystä aiheuttivat kaupunkikehitysjohtaja Olli Alhon ylimielisiksi kuvatut kommentit opiskelijoille Etelä-Suomen Sanomissa (17.8.). Niistä älähtivät monet sellaisetkin, joilla ei ole mitään tekemistä kampuksen pysäköinnin kanssa. Maltillisemmilla lausunnoilla ja opiskelijoiden huolta kuuntelemalla koko pysäköintiasia olisi saattanut unohtua tai hautautua muun keskustelun alle.

Lahden pyrkimys on suosia esimerkiksi pyöräilyä yksityisautoilun sijasta. Tavoite on hyvä, mutta sillä ei saa pyyhkäistä pöydältä tosiasioita: mikäli Gaudia halutaan pitää vetovoimaisena, on jatkossakin hyväksyttävä se, että lukioon tullaan pitkien välimatkojen takaa autoilla ja mopoilla. Gaudian kampuksella kun ovat myös Päijät-Hämeen ainoat kuvataide- ja musiikkilinjat sekä IB-lukio.

Gaudiaan on tultu opiskelemaan ja pysäköintikiista tarjosikin lukiolaisille hyvän oppitunnin vaikuttamisesta ja viestinnästä. Opiskelijat organisoivat yhdessä opettajien kanssa yli 1 300 henkilön allekirjoittaman adressin, jossa esitettiin perusteita edullisemman pysäköinnin järjestämiseksi. Lisäksi eri oppilaat ja lukion opiskelijakunnan hallitus esiintyivät haastatteluissa ja kirjoittivat ESS:n mielipideosastolle.

Parkkimaksun alentamista voi hyvin pitää lukiolaisten työvoittona, josta kannattaa olla ylpeä.