Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Soten asiakasmaksut vain murto-osa todellisista kustannuksista

Sote-palveluiden asiakasmaksut nousevat ajoittain poliittiseen keskusteluun. Usein halutaan enemmän maksuttomia palveluita. Yksittäistä palvelua ajatellen ei maksuttomuus ehkä tunnu mahdottomalta, mutta kokonaisuuden äärelle on syytä pysähtyä.

Kun hyvinvointiyhtymän, tulevan hyvinvointialueen, menot ovat noin 830 miljoonaa euroa, niin tällä hetkellä asiakasmaksut muodostavat yhtymän tuloista noin 62 miljoonaa euroa ja hyvinvointialueella noin 66 miljoonaa euroa. Olemme perineet yhtymässä korkeimmat lain mukaiset maksut. Saman toimintatavan pitäisi jatkua alueella, ettei tulopohjamme horju. Asiakasmaksujen alennukset johtaisivat helposti useiden miljoonien vajeeseen tuloissa, mikä taas vaikeassa taloustilanteessa heikentäisi palveluiden saatavuutta alueellamme.

Kiitos hyvinvointiyhteiskuntamme, veronmaksajat rahoittavat palveluitamme siten, että asiakkaan maksama hinta palvelusta on keskimäärin alle kymmenen prosenttia sen todellisesta kustannuksesta. Tämä osuus vaihtelee hiukan palveluittain.

Esimerkiksi suun terveydenhuollossa asiakkaan omavastuu on noin 25 prosenttia kustannuksista, kun taas avosairaanhoidossa neljä prosenttia. Ikääntyneiden asumispalveluissa asiakas maksaa 18 prosenttia itse, kun taas perhe- ja sosiaalipalveluiden lapsiperhepalveluissa kaksi prosenttia ja vammaispalveluissa kahdeksan prosenttia. Konkreettinen esimerkki ortopedisen kuntoutusosaston hoitopäivästä: yhteiskunnan hintalappu on 336 euroa, josta asiakas maksaa 36 euroa. Meillä on myös useita täysin maksuttomia palveluita.

Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että asiakasmaksulain mukaan määräytyneet maksut voidaan periä asiakkaan maksukyvyn mukaan. Henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu tulee asiakasmaksulain 11 § 1 momentin mukaan alentaa tai jättää perimättä, jos maksun periminen vaarantaa asiakkaan tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.

Hyvinvointialue tiedottaa asiakasmaksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä, ja asiakkaita ohjataan tarvittaessa hakemaan asiakasmaksujen alentamista tai perimättä jättämistä. Kunnallisen terveydenhuollon asiakasmaksuissa on myös kalenterivuosittainen maksukatto. Maksukatto vuonna 2022 on 692 euroa vuodessa.

Saattaisi olla hyödyllistä, että asiakkaan laskussa olisi maininta: Osuutesi on xx, mutta palvelun todellinen kustannus xx. Tällaiseen käytäntöön siirtyminen edellyttäisi uusia järjestelmiä ja paljon työtä, mutta myös uusia asenteita. Voitaisiinko tietoa käyttää hyödyllisesti ilman syyllistämistä ja syyllistymistä? Lisäisikö läpinäkyvyys hinnoissa ainakin jonkin verran palveluiden arvostusta? Auttaisiko se myös hahmottamaan erilaisten palveluiden kustannustehokkuutta?

Niin tai näin, julkiset palvelumme ovat arvokas osa hyvinvointiyhteiskuntaamme ja niistä perittävät omavastuut pieniä, mutta kokonaisuuden kannalta erittäin merkityksellisiä.

Kirjoittaja on Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän hallituksen puheenjohtaja, aluehallituksen jäsen ja aluevaltuutettu (kok.).