Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Markus Pirttijoen kolumni Mikkeliin mänijöille houkutteleva tarjous: kolme kertaa enemmän puoleen hintaan

Mikkelissä menivät pasmat sekaisin, kun lähes puolet kaupunginvaltuuston jäsenistä teki aloitteen siitä, että kaupungin pitäisi alkaa edistää raideyhteyttä Mikkelin ja Lahden välillä. Mielenkiintoiseksi kuvion tekee se, että Mikkelin edellinen valtuusto ehti jo sitoutua toiseen ratalinjaan eli Itärataan. Itäradan idea on rakentaa Kouvolasta oikaisu Porvoon kautta Keravalle eli rata ohittaisi Lahden. Mikkeli on sitoutunut maksamaan hankeyhtiön kustannuksista 2,7 miljoonaa euroa sen olemassaolon aikana. Vuosittain kustannus on 300 000 euroa.

Nyt siis iso osa Mikkelin päättäjistä haluaisi panna stopin tälle Itäradalla ja osallistua vaihtoehtona esitettyyn Lahden ja Mikkelin väliseen oikorataan. Syy on hyvin yksinkertainen. Lahden vaihtoehto olisi sekä parempi että halvempi kuin Itärata.

Aloitteen alullepanija oli perussuomalaisten valtuutettu, ja allekirjoittaneita on myös SDP:n, kokoomuksen, kristillisdemokraattien, liike nytin ja VKK:n riveistä. Yhteensä allekirjoittaneita on 23 kun valtuustossa istuu 51 henkeä. Kukaan keskustan valtuutetuista ei vielä nimeään kirjoittanut, mutta esimerkiksi keskustan valtuutettu Kati Häkkinen kirjoitti Länsi-Savo-lehden mielipidekirjoituksessa kannattavansa Lahti-Heinola-Mikkeli-yhteyttä. Kirjoituksensa perusteella hän on oivaltanut koko homman villakoiran ytimen:

"Hankkeen (Itärata) vetureita ovat Kouvola ja Porvoo, jotka luonnollisesti tekevät omaa edunvalvontaansa ja ovat saaneet ajatukselle vahvan kannatuksen Mikkelistä Kainuuseen.", Häkkinen kirjoitti. Toisin sanoen savolaiset ja kainuulaiset on houkuteltu rahoittamaan hanketta, josta pääasiassa Kouvola ja Porvoo hyötyvät. Vaan entäpä jos tarjolla olisi vaihtoehto, josta aidosti myös savolaiset ja kainuulaiset hyötyisivät?

Tähän saumaan iski Päijät-Hämeen liiton sekä Lahden ja Heinolan kaupunkien teettämä selvitys uudesta itäisen Suomen ratayhteydestä, joka julkistettiin keskiviikkona. Lahdesta Heinolan kautta Mikkeliin rakennettava rata nopeuttaisi matka-aikaa 45–52 minuuttia. Itärataa pitkin vastaava aikasäästö olisi 14–21 minuuttia. Matka-ajan säästö olisi siis kolminkertainen. Sama hyöty tulisi luonnollisesti myös kuopiolaisille ja kainuulaisille.

Olisi typeryyttä, jos parasta vaihtoehtoa ei kannatettaisi.

Lahden ja Mikkelin oikaisun hinta jäisi alle puoleen siitä, mitä Itärata ja sen edellyttämä Keravan lentorata maksavat. Lahti-Mikkeli-radan hinta on 1,8 miljardia ja Itärata+Lentorata-yhdistelmän 4,4 miljardia euroa. Tiivistäen: kolminkertainen hyöty alle puolella kustannuksella. Mikkelin kaupunginhallitus pohtii tätä yhtälöä piakkoin. Enkä ihmettele, jos asukkaat Kuopiossa ja Kajaanissakin alkaisivat kysellä, miksi me olemme lähteneet mukaan huonompaan ja kalliimpaan vaihtoehtoon?

Lahden ja Mikkelin oikorata todettiin jo huhtikuussa 2019 tehdyssä selvityksessä parhaaksi vaihtoehdoksi itäisen Suomen uusista ratalinjauksista. Väyläviraston mukaan se oli nopein ja hyötysuhteeltaan kannattavin. Jotenkin itäsuomalaiset lobbarit onnistuivat piilottamaan tämän tuloksen ja ajoivat Itärataa eteenpäin kuin käärmettä pyssyyn. Poliitikkojen moka oli se, että he nielaisivat syötin.

Itäradan vastustamista ja Lahti-Mikkeli-yhteyden esiin nostamista on pidetty siltarumpupolitiikkana. Minusta siltarumpupolitiikkaa ei ole se, että kannatetaan parasta. Päinvastoin olisi typeryyttä ja yhteiskunnan etujen vastaista, jos näin ei toimittaisi.