Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tuliko kotiseudun uutiset luettua tällä viikolla? Testaa tietosi uutisvisassa.

Millamari Uotilan kolumni Nukkuminen on saatu kuulostamaan välineurheilulta ja luksustuotteelta, ja silti unta ei voi kukaan ostaa

Ikiaikainen nyrkkisääntö on, että unettoman ei pitäisi katsella kelloa. Kiusaus on suuri, kun uni ei tule ja lakanoissa pyöriskely tuntuu jatkuneen jo ikuisuuden. Vaikka kuinka itselleen hokee, ettei valvominen maailmaa kaada, pulssi kiihtyy ja hiki nousee otsalle.

Kaksi viime vuotta olen nukkunut huonommin kuin koskaan. Yleensä ongelma on ollut, etten saa unen päästä kiinni. En vaikka miten jahtaisin.

Yön yksinäisinä tunteina oloa helpottaa edes vähän se, että aika moni muukin valvoo.

Ilman unta ihminen ei voi elää, ja siksi unen ympärillä pyörii myös bisnes. Työssäkäyvät etsivät vinkkejä siihen, miten ylikierroksilla sauhuavat aivot saa iltaisin sammumaan tai millaisella vitamiinicocktaililla päivästä pystyisi suoriutumaan vähilläkin unilla.

Netti on pullollaan köykäisiä vinkkilistoja, jotka saavat niskavillat nousemaan pystyyn. Kun valvomiseen tarjotaan avuksi kamomillateetä tai seesaminsiemenmaitoa tai niiden yhdistelmää, tekisi mieli karjua.

Itsensä uuvuksiin huutaminenkin olisi tehokkaampi nukahtamisapu kuin teen litkiminen.

Erilaisten kotikonstien lisäksi unettomille on tarjolla monenlaista laitetta ja palvelua. Kaupallista uniohjausta järjestetään muillekin kuin vauvoille, ja erilaiset älykellot ja -sormukset kertovat aamulla, miten yö meni.

Myös peitoissa ja tyynyissä on kaikenlaisia ominaisuuksia, ja telkkarin sänkymainoksessa hehkutetaan, kuinka joka ilta ihan odottaa, että sänkyyn pääsee hyppäämään.

Unimarkkinoilla rahansa saa siis tuhlattua moneen kertaan. Nukkuminen alkaa kuulostaa välineurheilulta tai ylellisyystuotteelta, ja kuitenkaan unta ei voi oikeasti ostaa.

Itse en oikein jaksa uskoa nopeisiin täsmäratkaisuihin. Jos unettomuus on jatkunut pitkään, myös tilanteen korjaaminen kestää pitkään.

Minulla unettomuus paheni, kun elämäntilanne kävi liian kuormittavaksi. Jälkikäteen huomaan, että selviydyin puolivaloilla aika pitkään. Väsymykseenkin tottuu, ja muumiona pääsee raahautumaan eteenpäin. Paljon vaikeampaa on pysähtyä, lopettaa sinnittely ja mennä lääkäriin. Itsekin olisin voinut hakea apua vähän aikaisemmin.

Ilman unta ihminen ei voi elää, ja siksi unen ympärillä pyörii bisnes.

Nyt olen opetellut perusasioita uusiksi – niin tylsältä kuin se kuulostaakin älysormuksiin ja älypatjoihin verrattuna. Aloin taas syödä säännöllisesti, ulkoilla ja liikkua edes vähän useammin ja noudattaa iltarutiineja myös viikonloppuvapailla. Tästä oli apua minulle, mutta tiedän, että ei kaikille. Unettomuuskin voi kroonistua.

Jonkinasteinen unettomuus alkaa olla niin yleinen vaiva, ettei ole mikään ihme, että nukkumiseen liittyvien palveluiden valikoima kasvaa ja tärppilistat pitenevät.

Yli puoli miljoonaa suomalaista kärvistelee unettomuuden kanssa, ja uniongelmat lisääntyvät varsinkin työikäisten keskuudessa. Siksi syitä pitää etsiä muualtakin kuin yksilöiden makuuhuoneista.

Esimerkiksi työelämässä on tapahtunut paljon rakenteellisia muutoksia. Epäsäännölliset työajat ovat lisääntyneet, toimenkuvat ovat muuttuneet ja työstä on tullut monella alalla pirstaleista. Yhteiskunta on auki vuorokauden ympäri, ja tehokkuusajattelu hiipii myös vapaa-aikaan.

Lepäämistä ei kuitenkaan voi tehostaa. Myös hektisen internetajan ihmisapinan on yksinkertaisesti nukuttava riittävästi, jos meinaa pysyä hengissä.