Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Itsenäisyyspäivän kunniamerkkien saajat julkistettiin – katso ketkä palkittiin Lahden seudulla

Lukijalta | Sydänpotilas jäi tuuliajolle ilman tietoa Harjun terveydessä

Soitin Harjun terveyden ajanvaraukseen ja kerroin syyn ja oireita. Minulle sanottiin, ettei ole akuutti tilanne ja sain kahden viikon päähän lääkäriajan. Kuitenkin sydänvertaistukihenkilön kanssa viestittelimme ja hän oli sitä mieltä, että asia on akuutti. Kuitenkin Harjun terveydessä sanotaan, että Akuutti24:ään ei mennä, että täällä hoidetaan nämä asiat.

Kävin lääkärissä saamallani ajalla, ja lääkäri ilmaisi heti, että laitetaan kardiologille arvioitavaksi ja sieltä tulee ilmoitus kotiin. Jäin hyvällä mielellä odottamaan tulosta, että vihdoinkin ammattihenkilöltä saan apua pitkittyneeseen ongelmaan. Seurasin OmaKantaa, että tulisiko mitään tietoa, ei tullut. Epäselvyys ja kulunut aika kuitenkin herätti epäilykseni, että lähtiköhän lähete Päijät-Hämeen keskussairaalaan, kun ei ole kuulunut vastausta.

Aikaa oli kulunut lääkärin käynnistä jo kymmenen päivää. Sen jälkeen kardiologi oli tehnyt oman arvionsa, mutta tietoa ei tullut minulle. Tämäkin selvisi soitettuani keskussairaalaan, että erinäisiä sydämeen liittyviä lääkkeitä muutettaisiin.

Sain siis keskussairaalasta tietää, että se tilanteeni onkin lähetetty arvioitavaksi Harjun terveyden kardiologille, ja että hän ei ota potilaita vastaan, vaan tekee arviointinsa etänä. Nyt selvisi, että tällainen henkilökin on olemassa Harjun terveydessä. Keskussairaalasta pyydettiin välittömästi ottamaan yhteyttä Harjun terveyteen, kun on kysymys lääkityksien muutoksista.

Kardiologin arvioinnin tekstistä ei selvinnyt lääkkeiden määriä eikä vastaavia. Pitääköhän minun itseni alkaa arvioida, mitä lääkkeitä, määriä ja ottamisajankohtaa?

Minun asiani jäi ilmaan roikkumaan eikä edennyt mihinkään. Tämä on vakava paikka, kun kysymyksessä sepelvaltimopotilas. Herää kysymys, miksi lääkäri ei hoitanut asiaa loppuun asti.

Nyt on kulunut aikaa 30 päivää lääkärikäynnistä enkä ole vieläkään saanut mitään tietoa. Olen suunnattomasti järkyttynyt Harjun terveyden hoitotavasta. Soitin Harjun terveyteen ja ajanvarauksessa pahoittelivat tilannetta, ja nyt taas odotan muutaman päivän, milloin saan lääkärin vastauksen ja minulle luvattiin lähettää tieto tekstiviestinä.

Tällaisessa tilanteessa pitäisi päästä kardiologin kanssa keskustelemaan kasvotusten. Aikaa kulunut jo 46 päivää ja odotan vastausta edelleen.

Eräiden lääkäreiden tulisi huomata, että kun potilas tulee lääkäriin, pitäisi potilaan itse saada kertoa sairauteen liittyvät oireet, koska niiden pohjalta aika on varattu. Ei riitä vastaukseksi, lääkäreillä on kiirettä.

Kun kerralla saa asiat hoidettua kunnolla, ei tarvitse useasti juosta saman asian takia. Kun itse haluaa hoitaa terveyttään, tulisi myös saada hoitoa Harjun terveydestä eikä tulla jätetyksi tuuliajolle ilman vastausta.

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti nimimerkillä.