Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Myös Lahti voisi hyötyä Hennasta

Etelä-Suomen Sanomat tarttuu pääkirjoituksessaan "Orimattila jäi Hennansa panttivangiksi" (ESS 22.8.) tärkeään aiheeseen: Hennaan on investoitu paljon, mutta alue ei ole kehittynyt.

Hennan ilmiselvä ongelma on pääsy asemalle. Joka kerran moottoritiellä ajaessani ihmettelen samaa. Siinä se asema on ihan vieressä, mutta sinne ei ole liittymää. Jostain sinne toki pääsee, mutta ei kovin kätevästi.

Satunnainen matkailija ehtii ja viitsii ajella asemalle kierrellenkin, mutta säännöllinen junankäyttäjä hyötyisi sujuvasta ja nopeasta pääsystä asemalle. Hennaan tarvittaisiin siis liittymät moottoritieltä. Mahdotonta ja kallista, on sanottu, mutta voisiko asiaa tutkia uudestaan?

Sen sijaan, että maakuntalehti surkuttelee Orimattilan Henna-investointeja, sen kannattaisi alkaa vahvasti tuoda esille niitä etuja, joita koko Lahden seutu voisi Hennan juna-asemasta saada.

Hennan asuinalueen kehittäminen voi olla vain Orimattilan vastuulla, mutta liikenneinfrastruktuurin kehittäminen voisi tuoda hyvää laajemminkin.

Koko eteläinen Lahti hyötyisi helposta pääsystä ympäristöystävällisen raideliikenteen käyttäjäksi pääkaupunkiseudun suuntaan. Keskustan rautatieasema ei sellaista helppoutta kaikille tarjoa.

Kirjoittaja on Orimattilan Mallusjoelta.