Lukijalta | Ikuinen loppuunmyynti on harhaanjohtavaa markkinointia

Harvoin, jos koskaan, on eläkkeelle jäämistä markkinoitu niin pitkään ja tehokkaasti, kuin millä tavoin muuan huonekaluja kaupitteleva taho on asiaintilan esiin tuonut. Tämänkin lehden etu- ja takasivuilla eläköitymistä on mainostettu koko sivun ilmoituksina ainakin viimeisen vuoden ajan, ellei pidempäänkin, ja esimerkiksi sunnuntaina 3.7.2022.

Mainoksessa annetaan ymmärtää, että toiminta lopetetaan eläkkeelle jäämisen vuoksi. Mööpeleitä ilmoitetaan jaettavan Hennalan vanhassa sotilaskodissa puoli-ilmaiseksi vielä yhden ainutkertaisen päivän ajan. Tätä seikkaa korostetaankin mainoksessa peräti viidesti punaisella huomiovärillä terävöitettynä – Huom! Viimeinen päivä!

Yritysryväs on tuskin lopettamassa toimintaansa.

Mainonnan ydinviesti on loppuunmyynti, jota siis yritys näyttää harjoittaneen toistuvasti ja pitkään mitä ilmeisimmin Kilpailu- ja kuluttajaviraston tuotteiden markkinointia koskevien määräysten vastaisesti.

KKV:n määräyksiä: 1) ”Markkinoinnissa on kiellettyä ilmoittaa, että yritys muuttaa tai lopettaa liiketoimintansa (loppuunmyynti), jos väite ei pidä paikkaansa.” 2) ”Markkinoinnissa ei saa käyttää perättömiä väitteitä, joiden mukaan tuote on tarjolla vain hyvin rajoitetun ajan.”

Media- ja mainoskriittiset lukijat nähnevät kyseisen mainonnan lähinnä koomisena, eivätkä usko moista, mutta arvatenkin on niitä, jotka ottavat vapaapäivän kiiruhtaakseen hakemaan halvalla seutukunnan viimeiset tarjolla olevat soffat, ahkeran eläkeläispariskunnan käsityönä loihtimat yksilölliset istuimet.

Kyseinen kiertokauppaa harjoittava yritysryväs on tuskin lopettamassa toimintaansa. Puheena olevia mainoksia näet esiintyy säännöllisesti kymmenissä isoissakin lehdissä, myös valtakunnan päälehdessä.

Kaupan on pakko käydä kalliin ja aggressiivisen markkinoinnin tuloksena ja yritys onkin tunnuslukujensa valossa hyvässä taloudellisessa tilassa. Valitettavasti tämän tyyppisen kuluttajaa harhauttavan mainonnan taakse kätkeytyy useimmiten itse tarjolla olevien tuotteiden kilpailukyvyttömyys niin laadussa kuin hinnoissakin.

Valeuutisten aikakautena suomalainen laatulehdistö, Etelä-Suomen Sanomat mukaan lukien, on korostanut vastuullisen ja totuudenmukaisen tiedonvälityksen tarpeellisuutta. Aviisissa näkyvät mainokset ovat osa lukijalle jaettavaa tietoa, joten etusivulle painetulta mainokselta soisi edellytettävän lehden linjaa huolimatta siitä, että mainostaja pulittaakin pläjäyksestä huomattavan määrän euroja.

Kirjoittaja on hollolalainen.

Huo­ne­ka­lu­kau­pan mai­non­ta kar­ka­si kä­sis­tä jo 20 vuot­ta sit­ten – Lahdessakin vaikuttava Stemma ui vastavirtaan

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut