Lukijalta | Rataverkkojen kunto vaikuttaa liikennöinnin tehokkuuteen

Vuonna 2019 laaditussa hallitusohjelmassa on tavoitteena ollut parantaa ratayhteyksiä. Tärkeimpänä muun muassa Laurila–Haaparannan välisen rautatien sähköistäminen. Välin kohentaminen avaa Suomen raideliikenteen paremmin Eurooppaan, koska myös Ruotsi on satsannut myös raideliikenteen kohentamiseen.

On myös mietitty uusia ratalinjauksia, jotka sivuttaisivat Lahden liikennöinnissä. Pidän lahtelaisena ihmisenä tällaista kehitystä ei-toivottavana.

Olemassa olevien raideyhteyksien kohentaminen muun muassa rautatiesiltoja uusimalla nostaa junien matkanopeutta. Monissa kohdin Suomen rataverkkoa henkilöliikenteen ohella myös tavaraliikenne kärsii siltojen huonosta kunnosta.

Lisäksi vanhanaikaiset teräskaarisillat sopivat huonosti sähköistetylle junaliikenteelle. Tämä vaikuttaa lopulta myös Suomen kilpailukykyyn.

Väylävirasto on vastuussa Suomessa rataverkon kunnossapidosta sekä ylläpidosta, VR taas on vastuussa junien liikennöinnistä.

Ennen kaikkea Suomen ahtaan rataverkon haasteet liittyvät myös monien Suomen rautateillä toimivien operaattorien toimintaan. Suomessa kuljetetaan tavaraa raiteitse satamiin, joten rautatieverkon on pysyttävä kunnossa. Myös tieliikenteen pääväylät ovat tärkeitä ruoan ja polttoaineen liikkuessa etelä-pohjoissuunnassa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut