Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Leivotko mokkapaloja vai ahkeroitko talkoissa? Vastaa ESS:n kyselyyn ja kerro, mikä olisi paras tapa rahoittaa lasten harrastustoimintaa

Pääkirjoitus Linjuriauto ei ole enää maantien ässä

Takavuosina laulettiin, että linjuriauto on maantien ässä. Joukkoliikenteessä linja-auto on yhä Suomen tärkein joukkoliikenneväline, mutta monin paikoin ässä on vaihtunut tuntemattomaan jokeriin. Linja-autoliikenne oli hotelli- ja ravintola-alan kanssa suurimpia korona-ajan kärsijöitä.

Hotelli- ja ravintola-ala on päässyt uuteen kiitoon. Bussiliikenteessä kaasua ei ole päästy painamaan. Matkustajat eivät ole palanneet busseihin ja linja-autovuorot kulkevat harvakseltaan.

Yhtenä konkreettisena esimerkkinä tästä käy Helsinki-Heinola reitillä kulkevat kaukoliikenteen bussivuorot. Ennen koronaa Helsingistä Heinolaan kulki 22 bussivuoroa vuorokaudessa ja päinvastoin. Nyt vuoroja kulkee ainoastaan yhdeksän. Viime viikolla vuoroja oli yksi enemmän, mutta Helsingistä Rovaniemelle ajava vuoro lopetti, koska matkustajia ja rahtia oli liian vähän.

Tilanne on maaseudulla tosi hankala, kun koulubussit eivät kulje kesällä.

Ennen koronaa Heinolaan pääsi Helsingistä lähes tunnin välein, mutta nyt viimeinen vuoro Helsingistä Heinolaan lähtee jo kello 17.10. Ennen koronaa usea bussi pysähtyi pikavuoropysäkeillä nelostien varrella. Nyt nelostien pysäkeillä Päijät-Hämeessä pysähtyy ainoastaan yksi yövuoron bussi.

Tilanne on maaseudulla todella hankala, kun koulubussit eivät kulje kesällä. Monin paikoin maaseudulta ei pääse kunnan taajamaan tai kaupunkiin linja-autolla.

Alan murrosta kuvaa se, että Pohjoismainen pääomasijoittaja CapMan Infra osti keväällä linja-autoliikenteen markkinajohtajan, lahtelaisen linja-autokonsernin Koiviston Auton koko osakekannan ja noin 1 000 linja-autoa. Koiviston Auton brändejä on muun muassa Onnibus.com. Takavuosina Heinolasta ja Lahdesta Helsinkiin useita vuoroja vuorokaudessa liikennöinyt Savonlinja on puolestaan supistanut liikennöintiään ja vetäytynyt Itä-Suomeen.

Pääomasijoittaja ostaa Koiviston Auton

Linja-autoliiton mukaan liikenne olisi voinut aloittaa paluun normaalimpaan liikennöintiin koronarajoitusten purkamisen jälkeen, mutta uusiksi haasteiksi tulivat Ukrainan sota ja polttoaineen nopea hinnannousu. Linja-autoala kaipaakin nyt pikaista apua, vastaantuloa valtiolta.

Alan on myös syytä katsoa peiliin. Suurten linja-autoyritysten omistama Matkahuolto on siirtänyt pakettien kuljetuksen linja-autojen sijaan rekka-autoihin. Rahdin kuljetus on ollut elinehto monille reiteille. Kun rahti on siirtynyt rekkoihin, vuoroa ei kannata enää ajaa. Tämä on sekä liikennöitsijän että matkustajien kannalta surkea lopputulos.

Myös poliitikkojen, jotka vaativat ihmisiä siirtymään joukkoliikenteen käyttäjiksi, on syytä katsoa peiliin ja esittää realistisia ratkaisuja.