Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Meillä on luottamus Harjun terveyden toimintaan – annetaan sille mahdollisuus onnistua

Harjun terveys oy:n hallitus on seurannut tarkasti julkisuudessa käytyä keskustelua yrityksen toiminnasta ja palvelulupausten toteutumisesta. Suhtaudumme erittäin vakavasti esitettyyn kritiikkiin. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän nimeäminä hallituksen jäseninä haluamme täsmentää ja oikaista julkisuudessa esiin nostettuja seikkoja.

Yhteisyritys on pitkällisen alueellisen valmistelun tulos ja uudenlainen tapa tuottaa julkisia sote-palveluja. Yhteisyritys tavoittelee veronmaksajien näkökulmasta kustannustehokkuutta ja samaan aikaan väestölle paremmin toimivia laaja-alaisia avosairaanhoidon ja suun terveydenhuollon palveluja.

Kymmenvuotinen sopimus Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän kanssa edellyttää Harjun terveydeltä kunnianhimoisen palvelutason ylläpitämistä korvaustasolla, jonka perustana ovat hyvinvointiyhtymän toteutuneet kustannukset samoista palveluista vuonna 2019. Käyntimäärät Harjun terveyden palveluissa eivät vaikuta korvauksen tasoon.

Jos Harjun terveys turvautuu esimerkiksi palveluseteleiden kaltaisiin ostopalveluihin, yritys kustantaa ne itse omista tuloistaan. Harjun terveys ei ole saanut palkkatukia eikä muitakaan yritystukia. Sopimuksen korvaustasoa tarkistetaan vuosittain etukäteen tarkasti määriteltyjen kriteerien mukaisesti.

Yhteisyrityksen toimintaa seurataan kuukausittain sekä seurantaryhmässä että Harjun terveyden hallituksessa. Hyvinvointiyhtymä seuraa toimintaa myös valvonta- ja ohjauskäynneillä. Harjun terveys tuottaa laajan ja ajantasaisen toimintatiedon lisäksi tietoa potilaiden hoidon tuloksista sekä potilaiden ja henkilöstön tyytyväisyydestä.

On luonnollista, ettei missään pitkäkestoisissa sopimuksissa voida ennakoida kaikkia eteen tulevia seikkoja.

Yhteisyrityksen ensisijainen tavoite on huolehtia, että avosairaanhoito ja suun terveydenhuolto toimivat aiempaa paremmin. Tavoitteena on lisäksi ollut vähentää Akuutti24 kuormitusta, missä on myös onnistuttu.

Väestön ikääntyessä on myös yhä tärkeämpää tarjota eri potilasryhmille heille parhaiten sopivia asiointitapoja perinteisten asiointikanavien rinnalle. Digiklinikka on tuotu laajasti Harjun terveyden toiminta-alueen asukkaiden käyttöön. Sitä kehitetään koko ajan entistä monipuolisemmaksi ja paremmin asukkaita palvelevaksi. Digiklinikka parantaa hoidon saatavuutta ja vapauttaa aikaa kohtaamisiin kasvokkaisiin.

Harjun terveyden palvelut tuottaa suurelta osin sama henkilöstö kuin aiemmin hyvinvointiyhtymän tuottaessa palvelut. On syytä olla ylpeä ammattilaisista, jotka ovat hankalien koronavuosien aikana kehittäneet toimintaa. Hoidon saatavuus on parantunut, takaisinsoittopalvelu toimii nopeasti ja Harjun terveyden suurten sote-keskusten aukioloaikoja on laajennettu iltoihin, Lahdessa myös lauantaille.

Isoon muutokseen liittyy usein valitettavasti tavallista suurempaa henkilöstön vaihtuvuutta. Muutoksessakin jokainen yksilö tekee ratkaisut omista lähtökohdistaan.

Harjun terveyden tavoite on olla houkutteleva työnantaja, joka kehittää toimintaansa jatkuvasti. Henkilöstön tyytyväisyyttä seurataan tarkoin kuukausittain ja vuositasolla. Avosairaanhoidossa henkilöstön tyytyväisyyttä seurataan myös päivittäisillä kyselyillä. Henkilöstön tyytyväisyys 3,7/5 on hyvää suomalaisen terveydenhuollon keskitasoa.

Toiminnassaan Harjun terveys noudattaa hyvinvointiyhtymän kanssa tehtyä sopimusta. On luonnollista, ettei missään pitkäkestoisissa sopimuksissa voida ennakoida kaikkia eteen tulevia seikkoja, vaan osasta pitää sopia jälkikäteen.

Seuraamme tarkasti potilaiden, asukkaiden ja henkilöstön kokemuksia samalla, kun olemme vakuuttuneita siitä, että Harjun terveys pystyy jatkossakin tuottamaan hyvin saatavia laadukkaita palveluja.

Annetaan Harjun terveydelle mahdollisuus onnistua ja tuetaan sitä palvelujen parantamisessa, pysytään toimintaa kohtaan esitetyssä kritiikissä tosiasioissa ja ollaan edelläkävijöitä palvelutapojen monipuolistamisessa.

Niemi on Harjun terveys oy:n hallituksen varapuheenjohtaja, Laine ja Pekurinen hallituksen jäseniä.