Pääkirjoitus Lahden Aleksanterinkadun pintaraapaisu ei helpota Seurahuoneen alikulkutunnelin rakentamista

Kaksi vuotta on kaupunkisuunnittelussa lyhyt aika. Tämä on nähty Lahden Aleksanterinkadulla, jonka ylittävän ja Seurahuoneen hotellitilat yhdistävän kävelysillan mahdollistamiseksi käynnistettiin asemakaavatyö keväällä 2020.

Osuuskauppa Hämeenmaan aloitteesta tehtävän kaavan pohjaksi järjestettiin viime vuonna arkkitehtikilpailu. Siinä voiton vei Arkkitehtuuritoimisto B&M:n ja WSP Finlandin ehdotus Seitti, joka yhdistelee puu-, metalli- ja lasirakenteita.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaavan joulukuussa lähes yksissä tuumin. Siltasuunnitelman vastustajat jättivät päätöksestä 16 muistutusta. Sen jälkeen ei ole tapahtunut moneen kuukauteen mitään.

Tunneli on todettu liian kalliiksi.

Normaalisti kaava tuodaan lautakuntakäsittelyn jälkeen kaupunginhallituksen ja valtuuston päätettäväksi. Käsittelyn viivästyminen kertoo tarpeesta muokata suunnitelmia. Syynä voi myös olla, että kaavan läpimenoon tarvittava poliittinen selkänoja puuttuu tai näyttää epävarmalta.

Aleksin kävelysillan tapauksessa on päätetty vielä tutkia alikulkuratkaisua. Tarkastelu liittyy siihen, että kadun vuonna 2016 tehtyjä pintarakenteita joudutaan uusimaan niiden huonon kunnon vuoksi. Jos kadulla samalla uusittaisiin myös kunnallisteknisiä verkkoja, kenties voitaisiin rakentaa alikulkutunnelikin.

Aiemmissa laskelmissa tunneli on todettu liian kalliiksi, ja samoin näyttää käyvän nytkin. Vesiyhtiö Lahti Aquan mukaan sillä ei ole tarvetta avata Aleksanterinkatua viemäriverkoston saneeraamiseksi. Järjestely, jossa alikulku tehtäisiin viemäriverkoston tasolle, olisi teknisesti hankala ja kallis. Kävelysillan rakentaminen maksaisi arviolta miljoonan, mutta syvälle kaivettava tunneli miljoonia euroja.

Aleksin pintaraapaisu, joka alkaa aikaisintaan syksyllä 2023, ei helpota tunnelin rakentamista. Kävelysilta vaikuttaakin edelleen varteenotettavimmalta vaihtoehdolta Keskustalon ja Sokoksen talon hotellitilojen yhdistämiseksi. Hankkeessa otettu aikalisä saattaa kertoa enemmän tilanteen herkkyydestä kuin siitä, että alikulku olisi alkanut näyttää toteutuskelpoiselta vaihtoehdolta.

Hämeenmaa ei varmasti halua, että sitä varten vuosien ajan valmisteltu kaava hylätään valtuustossa. Siltasuunnitelman kiistanalaisuus toki tiedetään.

Jos kävelysillan asemakaava hyväksytään, siitä todennäköisesti valitetaan hallinto-oikeuteen. Nykyinen tilanne, jossa Seurahuoneen hotelliasiakkaat ylittävät Aleksanterinkadun katutasossa, jatkuu vielä pitkään.