Lukijalta | Päijät-Sote vastaa lukijoiden kirjoituksiin: Maksukaton tiedot eivät siirry järjestelmästä toiseen

Jouni Heikkilä ja Seppo Korhonen kertoivat Etelä-Suomen Sanomissa kokemuksiaan ja näkemyksiään Päijät-Soten asiakasmaksukaton käsittelystä. Olen yhtymän puolesta pahoillani, että emme ole onnistuneet kertomaan asiasta riittävän selkeästi asiakkaille.

Hyvinvointiyhtymä tiedottaa asiakasmaksuihin, maksukattoon (vapaakorttihakemukset) ja maksujen oikaisuun liittyvistä asioista verkkosivuillaan sekä laskuun tulostuvilla vakioteksteillä. Laskuun tulostuu myös teksti: ”Asiakkaan vastuulla on seurata maksukaton ylittymistä. Maksukaton raja on 692 euroa vuonna 2022.”

Suun terveydenhuollon maksukattoon tuli 1.1.2022 lainsäädäntöön perustuvia muutoksia. Yhtymän ohjeistuksessa todetaan verkkosivuilla suun terveydenhuoltoon liittyvä poikkeus: ”Jos asiakkaalla on käyntejä Lahden hammashoidon yksiköissä, vapaakorttihakemus tulee täyttää ja hammashoidon laskut liittää hakemukseen.”

Taustalla on se, että yhtymä laskuttaa Lahden alueen hammashoidon asiakasmaksut Winhit-järjestelmästä. Hyvinvointiyhtymän ja Mehiläisen yhteisyritys Harjun terveys ei laskuta mitään asiakasmaksuja eikä myöskään saa niitä. Harjun terveys saa kiinteähintaisen sopimukseen perustuvan korvauksen tuottamistaan palveluista. Harjun terveyden digipalveluilla ei ole asiakasmaksujen kanssa mitään tekemistä.

Päijät-Soten kaikkien palveluiden maksukaton seuranta on Lifecare-asiakas- ja potilastietojärjestelmässä, mutta maksukaton tiedot hammashoidon Winhit-järjestelmästä eivät valitettavasti siirry Lifecareen.

Järjestelmäkehitys on kallista, ja yhtymän kymmenien eri järjestelmien yhteensovittaminen vaatii aikaa ja aiheuttaa kustannuksia. Tiukassa taloustilanteessa osa kehitystyöstä on viivästynyt, koska palveluiden tuottaminen on pitänyt asettaa järjestelmien kehittämisen edelle.

Tiukassa taloustilanteessa osa kehitystyöstä on viivästynyt.

Suunnitelman mukaan Lifecare olisi korvaamassa Winhitin 1.10.2022, minkä jälkeen maksukattoseuranta onnistuisi myös Lahden hammashoidossa.

Maksukaton kokonaisseuranta ei kuitenkaan jatkossakaan voi olla yhtymän vastuulla, koska jos asiakas käyttää lakisääteistä oikeuttaan valinnanvapauteen ja hakee palveluita yhtymän ulkopuolelta, näiden palveluiden käyttö ei näy järjestelmiemme asiakasmaksukertymässä. Samoin käy, jos asiakas on lähetetty yliopistolliseen sairaanhoitoon ja asiakasmaksut laskuttaa yliopistosairaala.

Koko valtakunnan kattavaa yhtä potilastietojärjestelmää ei ole suunnitteilla. Asiakkaalle jää jatkossakin velvollisuus seurata oman maksukattonsa kertymistä.

Kirjoittaja on Päijät-Soten talousjohtaja.