Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Monisairaitten ääni ei kuulu Harjun terveydessä

Lahtelaiset ovat joutuneet kohtaamaan totuuden hetken ja karvaan pettymyksen Harjun terveyden palvelulupauksesta.

Monisairaat ja vanhukset syrjäytyvät tai ovat jo syrjäytyneet Harjun terveyden palveluista. Heillä on ylitsepääsemättömiä vaikeuksia käyttää digipalveluita ja tulla kuulluksi lääkärin puhelinvastaanotolla. Kuulluksi tuleminen on myös vaikeaa hoitajien takaisinsoittopalvelussa.

Harjun terveys -yhtiö on toiminut vuoden verran. Sen lääkärit tarjoavat lahtelaisille ensisijaisesti etälääkärinhoitoa.

Digitalisaatiota ja puhelimen välityksellä annettavaa lääkärinhoitoa pidetään edistyksenä terveyspalveluissa. Digitalisaation tehtävä on kuitenkin toimia renkinä, isännän asemaan ei pidä digitalisaatiota päästää.

Digitalisaation haitoista ja hyödyistä ei ole Harjun terveydessä tehty perusteellista riskiarviota. Ei pidä luottaa kaikkiin asiantuntijoiden vakuutteluihin, mitä kutsutaan terveyspalveluiden kehittämiseksi.

Olen lahtelaisena saanut lukea minkälaisella vuolaalla sanahelinällä Harjun terveyden asiantuntijat perustelevat yhtiön erinomaisuutta.

Päijät-Hämeen aluevaltuuston edustajat ovat paljon vartijoina ja tilivelvollisia lahtelaisille veronmaksajille.

Harjun terveyteen on palkattu sairaanhoitajia takaisinsoittopalveluun, portinvartijoiksi eli arvioimaan hoidon tarvetta. Historiaa ovat perinteiset lääkärin vastaanotot, joissa kasvokkain kohdataan monisairaita ja vanhuksia.

Mittareilla mitataan terveyspalveluiden vaikuttavuutta. Harjun terveyden mittareista ovat unohtuneet tavalliset lahtelaiset terveyspalveluiden käyttäjät.

Harjun terveys ei suhtaudu vastuullisesti palautteeseen, jossa lahtelaiset kyseenalaistavat Harjun terveyden palvelulupausta. Miksi tavallisten lahtelaisten ääni ei kuulu, kun pitäisi keskustella yhtiön palvelulupauksesta eikä pelkästään yhtiön erinomaisuudesta?

Palataan vuoteen 2020, kun ei vielä ollut Mehiläisen ja hyvinvointiyhtymän yhteisyritystä. Lahden kaupungin terveyspalvelut toimivat silloinkin hyvin. Vaikka podettiin resurssipulaa, oli mahdollista päästä lääkärin vastaanotolle, vaikka pääsyä joutui odottamaan keskimäärin neljä viikkoa.

Ennen yhteisyrityksen syntymistä Lahden perusterveydenhuollossa oli työntekijöitä vähemmän, mutta tärkeintä ei ole työtekijöiden määrä, vaan tärkeintä on työntekijöiden motivaatio hoitaa asiakaslähtöisesti.

Kirjoittaja on lahtelainen