Lahden kaupunki tukee taloudellisesti ja tukipalveluin television Nelonen- ja Ruutu-kanaville tuotettavaa sarjaa, joka kertoo Lahdessa vuoden 2001 MM-hiihtojen yhteydessä tapahtuneista Hiihtoliiton, valmennuksen ja urheilijoiden doping-paljastumisista.
Sarjan tukeminen ei Lahden kannalta ole onnistunut ratkaisu, vaikka tapahtunut kuuluukin Suomen maastohiihdon historiaan. Lahden kaupungin suora tuki on 95 000 euroa, ja tukitoimet mukaan lukien kaupungin osuus on noin 200 000 euroa.
Aiheesta on tehty jo aiemmin elokuva Sinivalkoinen valhe, joten valmisteilla oleva televisiosarja ei ole ainutlaatuinen ja uraa uurtava, vaan asian lämmittelyä uudelleen. Jari Isometsä on kirjassaan kertonut olennaisen urheilijan kokemana.
Lisäksi markkinoinnin ja suhdetoiminnan perussääntöihin kuuluu, että osallistutaan vain myönteistä kuvaa luoviin toimiin. Lahden kaupunki ei ollut osallisena tapahtumassa, vaan ainoastaan tapahtumapaikka.
Lahden MM 2001 -tapahtumia toistavan sarjan tukeminen näyttää kaupungin jonkinlaisena pysähtyneisyyden ajan paikkakuntana.
Lahden 2001 tapahtumia ei suinkaan tule haudata urheilun historiaan, vaan niille on siellä paikkansa kielteisenä ilmiönä. Aihe ei ole Lahden tuotekuvan kannalta kuitenkaan asia, jota kannattaa leimallisesti kytkeä Lahteen ja Päijät-Hämeeseen.
Lähihistoriassa Lahti muistetaan juuri ensi sijassa tuosta MM-hiihtojen lievetapahtumasta. Nyt Lahti tukee tätä mielikuvaa ikään kuin kaupungin omaan tuotekuvaan kuuluvana.
Lahden markkinointi on ollut viime vuosina valtakunnallisesti melko näkymätöntä ja osin jopa ontuvaa. Kaupungin oma viestintä keskittyy lähinnä kunnallisten tapahtumien toistoon. Rivakka ote puuttuu myös Lahden matkailumarkkinoinnista. Lahden MM 2001 -tapahtumia toistavan sarjan tukeminen näyttää kaupungin jonkinlaisena pysähtyneisyyden ajan paikkakuntana.
Lahti on viime aikoina saanut myönteistä julkisuutta Euroopan ympäristöpääkaupunkivuoden yhteydessä, teollisuuden sijoittumisessa ja yliopistokaupunkina. Tällaisten uutisten ympärille kannattaa kaupungin tuotekuvaa rakentaa. Lahdessa ja Hollolassa ovat Etelä-Suomen parhaat ulkoilumaastot ja järvimaisemat, jotka markkinoinnissa ovat jossakin taka-alalla.
Lahden kaupungin olisi kannattanut sijoittaa nuo 200 000 euroa urheilutapahtumien tukemiseen tai myönteiseen kaupungin mainontaan. Lahden markkinointi kaipaa uutta innostusta rahan lisäksi.
Hyvä mielikuvitus löytää helposti hyviä kohteita markkinointiin menemättä mauttomuuksiin. Lahden 2001 MM-hiihtojen doping-tapahtumien toistaminen on vanhan lämmittelyä paremman puutteessa.
Kirjoittaja on Lahden kaupungin varavaltuutettu (ps.) ja taustaltaan markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen.