Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Varhaiskasvatuksen osaajapulan ratkaisu: perutaan lakiuudistus

Vuonna 2018 kuntien varhaiskasvatuksen tehtävissä työskenteli 16 754 korkeakoulutettua. Eläköityminen ja muu poistuma alalta huomioon ottaen korkeakoulutetun työvoiman tarve tulee kasvamaan vuoteen 2030 mennessä arviolta 10 000:lla. Vuonna 2020 yliopistoista valmistui 510 varhaiskasvatuksen opettajaa ja ammattikorkeakouluista 2 358 sosionomia.

Varhaiskasvatuslain uudistuksen myötä varhaiskasvatukseen erikoistuneet sosionomit eivät ole enää kelpoisia toimimaan varhaiskasvatuksen opettajina, vaikka tutkintoon sisältyvät varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot ovat aiemmin tämän mahdollistaneet. Sosionomien urapolku käytännössä tukittiin, eikä ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) enää tuota kelpoisuutta päiväkodin johtajan tehtäviin.

Pelkkä koulutuspaikkojen lisääminen ei riitä.

Varhaiskasvatuksen kelpoisuudet ovat nyt poikkeuksellisen tiukasti rajattu, kun päiväkodinjohtajana voi toimia ainoastaan kasvatustieteen maisteri. Alan YAMK-koulutus toimii lähinnä väylänä hakeutua pois varhaiskasvatuksesta esimerkiksi perhetyön ja lastensuojelun tehtäviin, joissa ylempi korkeakoulututkinto tunnistetaan normaalien kansallisten käytänteiden mukaisesti.

Henkilöstövajeen ratkaisemisen lisäksi pyrkimys aitoon moniammatillisuuteen keskinäisen kilpailun sijasta olisi ehdottoman tärkeää koko varhaiskasvatusalan imagolle ja suotuisalle kehitykselle. Varhaiskasvatuslain kelpoisuuksia ja henkilöstörakennetta on tarkasteltava uudelleen, ja varhaiskasvatuslaki on pikaisesti uudistettava. Pelkkä koulutuspaikkojen lisääminen ei riitä. Tarvitaan myös koulutusten yhteisteistyötä ja joustavia koulutuspolkuja esiopetuskelpoisuuden saamiseksi.

Ammattikorkeakouluilla on mahdollisuus ja kiinnostus olla jatkossakin mukana varhaiskasvatuksen ammattilaisten kouluttamisessa. Lisäksi olemme halukkaita kehittämään joustavia ja monimuotoisia väyliä kouluttautua esimerkiksi toiseen asteen lastenohjaajan tutkinnosta sosionomiksi ja mahdollistamaan kouluttautumisen myös työn ohessa.

Kirjoittaja on LAB-ammattikorkeakoulun rehtori.