Pääkirjoitus Lahden yliopisto sähköistyy

Päijät-Hämeen sydän on päässyt Lappeenrannan–Lahden yliopiston (LUT) myötä yliopistokaupungiksi, ja seuraavaksi Lahti hamuaa merkittäväksi sähköisen liikenteen keskukseksi.

Kilpailu alan klusteriksi on kova, sillä autoilun sähköistyminen jos mikä on tulevaisuuden työllistäjä ja bisnes. Sitä Business Citynkin kannattaa havitella varsinkin, kun Lahti on saanut kiitettävän maineen myös ympäristöpääkaupunkina.

LUTin Lassi Aarniovuori valittiin viime viikolla Suomen ensimmäiseksi sähköisen liikenteen professoriksi. Professuurin sijainti on Lahti, vaikkei Aarniovuori heti kaupunkiin muutakaan.

Aikanaan tuoreesta maisteriohjelmasta valmistuu sähkötekniikan diplomi-insinöörejä, jotka tuovat osaamista nopeasti kasvavalle sähköisen liikenteen sektorille. Opetus pienelle koeryhmälle alkaa syksyllä.

Aarniovuori kertoo ESS:n haastattelussa (11.5.), että Lahden ja LUTin kannattanee erikoistua energiatehokkuuteen. Akkuja ja niiden materiaaleja ollaan jo valmistamassa ainakin Pohjanmaalla ja Kotka–Haminan alueella.

Erikoistuminen kuulostaa järkevältä. Kaikkien ei kannata ruveta akkuja tekemään. Niitä pitää osata myös ladata järkevästi. Siitä on Lahdessa kokemusta etenkin Kempower-yhtiön myötä. Vain harva autoilija ei ole huomannut sen latureita.

Hienoa professuurissa on, että sen ovat mahdollistaneet Lahden seudun yritykset, yhdistykset ja säätiöt. Se osoittaa, että alueella on aitoa innostusta investoida tulevaisuuden alaan.

Alueella on aitoa innostusta investoida tulevaisuuden alaan.

Professuuria rahoittavat Kempower, Kestävä Lahti -säätiö, Lahden kaupunki, Lahden Teollisuusseuran Säätiö, Lahti Energia, LSK Group, PHP Säätiö, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ja Tiklin sähköasennusalan rahasto.

Lahti ei halua taantua ruosteiseksi savupiippukaupungiksi, joka vain nostalgisoisi mahtavaa teollista menneisyyttään. Katse on eteenpäin.

Lahden valtti on Lassi Aarniovuoren mukaan keskeinen sijainti. Siinäkin professori on oikeassa. Toivottavasti sama asia houkuttelee seudulle lisää paitsi sähköisen liikenteen myös muiden alojen yrityksiä.

Kujalan Pippo sun muut sopisivat hyvin esimerkiksi Fazerin tulevalle makeistehtaalle. Se olisi Lahdelle todellinen namu – Kempowerin tapaan.

Ilmassa on sähköä monessa mielessä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut