Lukijalta | Passin uusimisessa ei ollut apua ”tikitalisaatiosta”

Suomessa iso ongelma on tällä hetkellä henkilöpassien hankkiminen. Eri tahot syyttävät asiasta koronaa – kun eivät kansalaiset matkustelleet. Se ei liene koko totuus pitkistä jonoista poliisilaitoksilla ja ajanvarauksessa.

Yhtenä mahdollisuutena välttää jonoja olisi teoriassa varata aika poliisille netissä. Nythän puhutaan lähes joka alalla ”tikitalisaatiosta”, joka helpottaa kansalaisten asioimista viranomaisten kanssa. Kyllä, mutta… poliisiasemilla Lahdessa, Mäntsälässä tai Orimattilassa ei edes netissä ollut mahdollista varata aikoja.

Mistä tuo voi johtua, vanhentuneesta poliisin tietojärjestelmästä vai henkilöstövajauksesta? Jos olisin halunnut varata ajan esimerkiksi syyskuulle, se ei onnistu.

Jos kansalainen soittaa pyytääkseen neuvoa poliisilta, nauhoite ilmoittaa, että ”meillä on nyt ruuhkaa, soittakaa uudestaan”. Lehdissä, myös Etlarissa, poliisi tiedottaa, että pyrimme nopeuttamaan ja sujuvoittamaan käytäntöjä. Kuitenkin, jos vain pyritään tekemään jotain, mitään ei tapahdu.

En mediasta ole lukenut poliisien omaa toimenpideohjelmaa ongelman ratkaisemiseksi. Luulen ongelman olevan resurssikysymys. Henkilökuntaa ei vaan riitä, ja kesälomatkin kohta painavat päälle.

Poliisilla on vakava resurssipula. Katse kohdistuu Arkadianmäelle.

Olin sitten itsekin jonossa. Kovassa tuulessa jonotettiin isolla porukalla. Kivuttomastihan tuo passin anominen kävi.

Kirjoittaja on lahtelainen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut