Lukijalta | Vanhuksilla ei ole varaa maksaa sähkömaksun isoja korotuksia

Sähköyhtiöt, postilaitos, verottaja ja muut päättäjät. Vallalla tuntuu olevan suuntaus laittaa vanhukset, sairaat ja köyhät kyykkyyn. Polttoaineiden ja elintarvikkeiden hintojen korotukset koskettavat myös edellä mainittua ryhmää. Kun asuu maalla, kaupat ovat kaukana, ei ole julkisia liikenneyhteyksiä ja ainoa kulkuneuvo on oma auto. Mistä tinkiä?

Esimerkki hintojen "korotusyrityksistä":

Verottaja nosti kiinteistöveroa lisäämällä omavaltaisesti kiinteistölle pari ylimääräistä rakennusta, joita tontilla ei ole. Syynä kunnan verottajalle ilmoittamat tiedot. Verotus on ollut parikymmentä vuotta oikein, mutta nyt sitten lisättiin rakennuksia.

Kunnan selitys oli, että muutokset kiinteistötiedoissa johtuvat rakennustietojen selvityshankkeesta. Miten vero voi nousta yhtäkkiä 300 eurosta 750 euroon? Tässä kohtaa vanhus tarvitsee apua. Aina sellaista ei ole saatavilla, ja hän päätyy ehkä maksamaan ison laskun.

Sähköyhtiö muisti vanhusta myös järkyttävän isoilla sähkölaskuilla. Kulutus oli pienentynyt, mutta laskut kasvaneet. Sähköyhtiö väittää lähettäneensä korotusilmoituksia kuluttajalle. Marraskuussa 2021 ilmoitettiin käyttömaksun nousevan 7,11 sentistä 7,99 senttiin kilowattitunnilta. Joulukuussa toinen korotusilmoitus. Tuo 7,99 nouseekin 18,99 senttiin kilowattitunnilta.

Tämä ei estä alkuvuoden sähkölaskuja päätymästä perintään.

Kulutus on 2 500–3 000 kilowattituntia kuukaudessa, joten lasku kasvaa paljon. Ei vanhus pysty maksamaan sähköstä 500:aa euroa kuukaudessa.

Vaikka sähköyhtiö väittää postittaneensa korotusilmoitukset, kumpaakaan näistä ilmoituksista ei ole ikinä tullut. Tässä kohtaa syyttävä sormi osoittaa myös postilaitosta.

Sähköyhtiö voisi kirjeiden lisäksi ilmoittaa myös sähköpostilla korotuksista ja pyytää vastaanotosta kuittauksen. Onko tämä liikaa vaadittu?

Kuluttajaneuvoja, aikansa selvityksiä pyydettyään, kehotti lähettämään asian ratkaistavaksi kuluttajariitalautakuntaan. Tämä ei estä alkuvuoden sähkölaskuja päätymästä perintään.

Lainsäädännössä on iso aukko, jos yhtiöt voivat oikeuttaa toimintansa näin. "Olemme ilmoittaneet hinnankorotuksista alan ohjeistuksen vaatimalla tavalla." Oikeudenmukaista toiminta ei ole.

Monopoliyhtiöt eivät jousta pätkääkään. Pahoittelua vain. "Ikävää, jos posti ei ole näitä tiedotteita jakanut."

Sopimus olisi kilpailutettu heti, jos ilmoitukset olisi saatu. Kysymys kuuluu: Miksi sähköyhtiö teki noin suuren hinnankorotuksen kahden kuukauden aikana?

Tämä on vanhusten, sairaiden ja puolustuskyvyttömien riistoa. Moni päätyy ulosottoon, vähentämään syömistään, lääkkeitään ja muita menojaan selvitäkseen menoistaan.

Nyt sana on vastaan sanaa ja häviäjänä isoa monopoliyhtiötä vastaan taisteleva pieni yksilö.