Pääkirjoitus Teemavuoden hyödyt lasketaan vuosien kuluessa

Lahden titteli vuoden 2021 eurooppalaisena ympäristöpääkaupunkina on asia, jonka merkitys voidaan nähdä lopullisesti vasta vuosien kuluttua. Jo tällä hetkellä mitattavia asioita ovat teemavuoden aikana järjestetyt tapahtumat, niihin osallistuneiden määrä ja se, kuinka monta uutista Lahdesta on tuona aikana julkaistu niin kansallisessa kuin kansainvälisessä mediassa. Mutta varsinainen hyöty nähdään vasta myöhemmin.

Medianäkyvyyden arvoksi on laskettu 42 miljoonaa euroa. Sen verran olisi pitänyt maksaa, jos vastaava huomio olisi ostettu mainonnalla. Uutisoinnin merkitys on siis ollut kaupungin näkökulmasta mittava. Vertailun vuoksi voi mainita, että MotoGP-viikonloppuna Lahti aikoo käyttää markkinointiinsa runsaat 300 tuhatta euroa. Vaikka kaupunki mainostaisi samalla summalla vuoden jokaisena viikonloppuna, mainonnan arvo jäisi silti vain noin kolmasosaan ympäristöpääkaupunkivuoden mediahuomiosta.

Siitä ei siis homma jää kiinni, etteikö Lahtea olisi noteerattu niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Lahden onneksi teemavuoden talvi oli huomattavasti lumisempi kuin edeltäjänsä. Se inspiroi ottamaan kaupungissa lainasukset käyttöön, mikä oli hyvin eksoottista varsinkin ulkomaiselle medialle.

Kaupungin imago syntyy hitaasti ja muuttuu vielä hitaammin.

Uutisoinnin myötä Lahti nousi CNN:n suosittelemien matkailukohteiden listalle. Helsingin Sanomat esitteli Lahden hiihtoparatiisia teemavuoden jo päätyttyä.

Medianäkyvyys on kuitenkin vielä matkan päässä siitä, että lahtelaiset veronmaksajat alkaisivat hyötyä konkreettisesti. Tänne pitäisi tulla turisteja ja työikäisiä asukkaita. Se tie on vasta alussa.

Positiivista signaalia on kuitenkin saatu, sillä ihmiset ympäri maailman arvostavat kestävään kehitykseen panostamista, ja sitähän ympäristöpääkaupunki vahvasti henkii. Myönteisestä hyrinästä kertoo sekin, että T-Median vetovoimavertailussa Lahti paransi asemiaan eniten suurten kaupunkien joukossa.

Jotta ympäristötittelin hyödyt päästään lunastamaan täysimääräisesti, on tärkeää pitää huolta teemavuoden hännistä eli neljästä jatkohankkeesta: hiilineutraalin rakentamisen asemasta, luontoaskel terveyteen -ohjelmasta, Lahden seudun sähköisen liikenteen klusterista ja Kestävää osallisuutta Lahdessa -hankkeesta.

Muutokseen uskovien on pidettävä pää kylmänä muutosta vastustavien kriitikoiden rinnalla. Kaupungin imago syntyy hitaasti ja muuttuu vielä hitaammin.