Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Itsenäisyyspäivän kunniamerkkien saajat julkistettiin – katso ketkä palkittiin Lahden seudulla

Lukijalta | Sähköpotkulautojen käyttöä pitäisi rajoittaa ja valvoa

On normaalia, että aina innostutaan uudesta, ajattelematta vaikutuksia yhteiskuntaan pidemmällä ajalla. Näin on varmaan käynyt sähköpotkulautojen osalta. Kaupungit kilpailivat, kuka saa ne ensiksi kaduilleen. Lahteenkin on valittu jo toinenkin firma levittämään sähköpotkulautoja pitkin kaupunkia.

Ensiksikin, ne vähentävät terveysliikuntaa (kävelyä, sauvakävelyä, pyöräilyä), mikä merkitsee, että nuorison kunto laskee entisestään ja terveyskeskuskäynnit lisääntyvät. Sähköpotkulaudat vähentävät paikallisten taksien ansioita, sähköpotkulautafirmojen tulot menevät kaupungin ulkopuolelle ja paikallisliikennebussien käyttö vähenee, ja se kasvattaa kaupungin kustannuksia.

Kaupungit kilpailivat, kuka saa ne ensiksi kaduilleen.

Holtittomasta potkulautojen käytöstä johtuvat onnettomuudet lisääntyvät ja kasvattavat terveydenhoitokustannuksia. Kumman vakuutus on onnettomuuden sattuessa korvausvelvollinen, sähköpotkulaudan omistajan vai käyttäjän? Kannattaa selvittää.

Jos kuitenkin katsotaan sähköpotkulautojen kuuluvan nykypäivän kulkuvälineisiin, niiden käyttöä pitäisi rajoittaa ja valvoa: Niillä ajaminen on sallittua vain pyöräteillä ja ajoradan oikeassa reunassa, ei jalkakäytävillä. Alkoholin osalta noudatetaan samoja sääntöjä kuin autoilijoillakin. Nopeusrajoituksen tulee olla 15 kilometriä tunnissa.

Potkulauta on vain yhden henkilön kulkuväline ja alaikärajan tulee olla 16 vuotta. Potkulaudalla ajo kello 00–06:n välillä täytyy vaatia kypärän käyttöä, ajo ilman kypärää tietäisi sakkoja. Pysäköinninvalvojat voisivat osaltaan valvoa myös sähköpotkulautojen käyttöä ja pysäköintiä.