Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Musiikin tekijänoikeuden omistajuus on suomalaisen musiikin kannalta ydinasia

Kiitos Ville Vilénille, että kommentoit (ESS 13.4.) Ilkka Kuosmasen juttua (ESS 9.4.) koskien uutta kirjaani "Omenapuun katolla" ja siihen liittyviä teemoja, kuten kulttuuritarjonnan monipuolisuus suomalaisessa mediassa.

Selvennykseksi alkuun: olen vuosikymmeniä yrittänyt selittää ja vääntää rautalangasta niin toimittajille kuin päättäjillekin tekijänoikeuksien ja tekijänoikeusomistajuuden merkitystä suomalaiselle kulttuurille, varsinkin musiikille, musiikin tekijöille ja tuottajille.

Erityisesti musiikin oikeudenomistajien (eli musiikin tuottajat, Gramex, musiikin esittäjät, Gramex, musiikin kustantajat, Teosto ja musiikin tekijät, Teosto) saamat korvaukset julkisesta esittämisestä (TV, radio, keikat, konsertit) ja äänitteiden myynnistä (online ja fyysinen) ovat hyvin merkityksellisiä sen kannalta, mitä kukin musiikin tekijä, tuottaja (eli levy-yhtiö) ja kustantaja pystyy jatkossa tuottamaan (levyjä, konserttikiertueita jne).

Kuosmasen kirjoittama juttu oli todella ansiokas, mutta siinä jäivät valitettavasti selostamatta levy-yhtiö–kustantaja-kuviot ja tähän liittyvät tekijänoikeus- ja tekijänoikeuksien hallinta- ja omistajuusasiat (IPR).

Tekijänoikeuksien hallinnointi ja korvausten jakautuminen on monimutkainen kuvio – ja vaikka kuinka yrittäisin tekijänoikeuksien asiantuntijana korjailla lehtijuttuja tai vastaavaa, on selvää, että epätarkkuuksia syntyy: jos tekijänoikeusasia ei ole kirjoittajalle kristallinkirkas, ei asian selostamisestakaan ota selvää.

Kukaan täysipäinen ei voi väittää, etteikö medialla olisi musiikin kysyntään ja käyttöön vaikutusta.

Olen tämän suhteen voimaton ja uupunut: toimittajien, johtajien ja päättäjien pitää itse jaksaa lukea aiheesta ja tehdä asiat itselleen selviksi, niin medioissa kuin muuallakin.

Tekijänoikeuden ja tekijänoikeuden omistajuusasioiden ymmärtäminen ja tarkka selostaminen vaatii oman aikansa, eikä se voi Suomessa olla juuri minun tehtäväni. Olen taiteilija, en liikemies.

Mitä tulee Warner Music Groupiin, sen omistaja on todellakin Access Industries, jonka omistaa ex-oligarkki Len Blavatnik. (Access Industriesin kotisivut)

En ole myöskään yrityslakimies. Julkisissa dokumenteissa kuitenkin kerrotaan, että levy-yhtiö Warner Music Finland kuuluu globaaliin Warner Music Group -konserniin, jonka tytäryhtiö on myös kustantaja Warner Chappell Music. Ottakoot tästä yritysryppäästä ja sen toiminnasta selvää tutkivat journalistit. Minä yritän kirjoittaa lauluja ja kirjoja.

Sanottakoon lopuksi sen verran, että Ylellä – ja muillakin mediataloilla – olisi todella hyödyllistä opiskella aihetta IPR, musiikin tekijänoikeuskorvaukset, musiikin markkinat ja musiikin omistajuus sekä tämän kokonaisuuden vaikutus suomalaisen musiikin markkinaan, tuotantoon ja rahavirtoihin.

Teostosta ja Gramexista tullaan varmasti asiasta mielellään kertomaan, miten korvaukset oikeassa elämässä jakautuvat ja miten ne vaikuttavat kulttuurimarkkinaan. Suomalaiset musiikintekijät ja suomalaisen musiikin pientuottajat varmasti myös mielellään kertoisivat, miten paljon musiikin tuottaja- ja tekijänoikeuskorvaukset merkitsevät jokapäiväisessä elämässä ja toimeentulossa.

Aidosti kotimainen – pieni ja itsenäinenkin – voi olla kaunista, hyvää ja merkityksellistä.

Musiikkituottajat – IFPI Finlandin tuore tilasto kertoo karua kieltään siitä, miten niin sanotut major-levy-yhtiöt (eli monikansalliset) hallitsevat musiikin markkinoita. Riippumattomien kotimaisten levy-yhtiöiden osuus markkinasta on vaivaiset 4,7 prosenttia.

Kukaan täysipäinen ei voi väittää, etteikö medialla olisi musiikin kysyntään ja käyttöön vaikutusta. (Musiikkituottajat – IFPI Finland ry, Suomen äänitemarkkinat 2021, Global Music Report, 22.3.2022)

Jätän keskustelun omalta osaltani nyt tähän. Aidosti kotimainen – pieni ja itsenäinenkin – voi olla kaunista, hyvää ja merkityksellistä. Jopa suosittua, jos sille annetaan edes mahdollisuus elää.

Kirjoittaja on lahtelainen musiikintekijä.