Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Juha Honkosen Esalainen Lahti edistää tahtomattaan Itärataa

Päijät-Hämeessä ei viime viikolla ilahduttu uutisesta, jonka mukaan Itärataa suunnitteleva yhtiö on juuri perustettu.

Moni oli jo ehtinyt ajatella, että Venäjän hyökkäys Ukrainaan vei hankkeelta viimeisenkin järjen. Rataa kun on paljolti perusteltu nopeutuvana yhteytenä Pietariin.

Veikkaanpa, ettei junayhteyttä itärajan taakse avata moneen vuoteen. Esimerkiksi rauhansopimus ei poista niitä raakalaismaisia tekoja, joita Venäjä on tehnyt etenkin Butšassa ja Mariupolissa.

Vladimir Putinin tuomitseminen ja kunnon korvaukset Ukrainan jälleenrakennukseen saattaisivat olla jonkinlainen alku liikenteen palauttamiselle. Noita odotellessa kulunee tämä vuosikymmen.

Itäsuomalaiset tietysti älähtävät, että Itärata nopeuttaa matkantekoa myös heidän kaupunkeihinsa. Kyllä, kokonaiset kymmenen minuuttia!

Kuinka suuri merkitys kuopiolaiselle oikeasti on, kestääkö hänen harvoin tekemänsä piäkaapunnin matka suuntaansa neljä tuntia ja kuusitoista minuuttia vai neljä tuntia ja kuusi minuuttia?

Väyläviraston kaksi vuotta sitten tekemässä vertailussa nykyisten ratojen kehittäminen osoittautui uusia oikoratoja kannattavammaksi.

Silti valtio haluaa tukea itäsuomalaisten jääräpäistä hanketta liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) johdolla. Oi miksei lahtelainen demarien varapuheenjohtaja Ville Skinnari ottanut tuota salkkua?

Päijäthämäläisille ei tarvitse enää kertoa, miksi Itärata on paha. Lahti kasvoi tuppukylästä jopa Suomen neljänneksi suurimmaksi kaupungiksi paljolti rautatieyhteyden ansiosta.

Taantuminen paikallisjunien pysäkiksi uhkaa jyrkentää alueen alamäkeä entisestään. Lahti on vielä kitkutellut väestöltään plus miinus nollassa, mutta Itäradan jälkeen jäisi vain miinus.

Ministeriön viimeviikkoisen tiedotteen lopussa on mielenkiintoinen yksityiskohta: ”Lentoradan toteutus on edellytys Lentorata–Porvoo–Kouvola-raideyhteyden toteutumiselle. Lentoradan suunnittelun edistäminen rakentamisvalmiuteen on erillisen yhtiön, Suomirata Oy:n, vastuulla.”

Ja tuon kriittisen yhtiön yksi omistajista on – tadaa – Lahti! Eli Lahti on käytännössä edistämässä Itärataa. Jos Lentorata ei valmistuisi, ei valmistuisi todennäköisesti Itäratakaan.

Ajatus Lahden investoinnista Suomirataan on alun perin ollut hyvä: Lentorata lyhentäisi inasen matkaa Lahdesta lentokentälle.

Suomiradan suunnittelun on arvioitu maksavan 150 miljoonaa euroa, mistä Lahden osuus olisi 3,7 miljoonaa euroa.

Suurin osa Suomiradan rahoista valuu Helsinki–Tampere-välin nopeuttamiseen. Sekään ei kuulosta Lahden vinkkelistä kovin tärkeältä.

Summa summarum. Lahden osallisuus Suomirata-yhtiössä edistää sekä haitallista Itärataa että kallista ja Päijät-Hämeelle melko epäoleellista Helsinki–Tampere-yhteyttä.

Sopimuksesta saattaa siis olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Ettei vain tilanne olisi sama kuin Lahti Energian Fennovoima-diilin kanssa.

Pois ei pääse, on pakko kärsiä.