Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Lahdella on vaihtoehtoja KymiRingin tuotoille

Uskon, että kun Lahti päätti lähteä mukaan KymiRingiin, tavoitteena oli saada kisojen aikana yöpymisiä ja euroja Lahteen. Uskottiin aluetaloudellisiin vaikutuksiin, yhteistyön voimaan.

Hyvä niin, mutta ilmeisesti jäi arvioimatta, mitä siellä mukana olo vaikuttaa ympäristöpääkaupungin, Suomen hiihtopääkaupungin ja terveysliikuntakaupungin imagoon. Valitettavasti korona hidasti ja vaikeutti radan liikkeelle lähtöä. Mitkä olisivat olleet vaihtoehtoja?

Uskon, että vaikka Lahti ei olisi mukana KymiRingissä, Lahteen tulisi sama määrä yöpyjiä ja euroja. Yksi vaihtoehto olisi ollut nykyisten alueellisten vahvuuksien vahvistaminen panostamalla Suomen Urheiluopiston, Pajulahden ja Salpausselän ympäristön kehittämiseen ja vahvistamiseen.

Kannattaa muistaa, että KymiRingillä on muutamia supertapahtumia vuodessa, mutta Pajulahdessa ja Vierumäellä käy väkeä jokaisena vuoden päivänä. Salppurin kisat ovat kerran vuodessa, mutta alueella on mahdollisuuksia lisätä tapahtumia kesällä ja talvella, järjestämällä Salppurin kesäkisat, rakentamalla hiihtotunneli ympärivuotiseen käyttöön, rakentamalla lumilautailuratoja, maastopyöräilyratoja.

Siellä voisi järjestää ensimmäiset maastosähköpyörien kokoontumisajat tai SM-kisat. Sähköpyörien maantiekisat Lahti–Pajulahti–Vierumäki–Lahti-reitillä vuosittain.

Vesijärven satamassa voisi järjestää soudun sprinttikisat. ”Vesijärven Talvi” ideat olen esittänyt jo ESS:ssa 15.3. Vaihtoehtoja olisi ollut Lahden tunnettavuuden ja imagon vahvistamiseksi. Monesti nähdään vain kauas ja aidan toiselle puolelle, eikä jalkojen juuressa olevia mahdollisuuksia. Tästä huolimatta edelleen tarvitaan alueellista yhteistyötä ja markkinointia aluetalouden vahvistamiseksi.

Kirjoittaja on lahtelainen.