Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tuliko kotiseudun uutiset luettua tällä viikolla? Testaa tietosi uutisvisassa.

Lukijalta | Voisiko Lahti vihdoin suunnata oppimateriaaliin budjetin, joka tukee erilaisia oppijoita ja opettajia työssään?

Opetushallitus (OPH) on juuri julkaissut selonteon kunnissa järjestettävästä oppimisen ja koulunkäynnin tuesta. Ääneen ovat päässeet opetuksen järjestäjät eri puolilta Suomea. Selvitys antaa kuvan siitä, millaisia käytänteitä kolmiportaisen tuen jakamisessa toteutuu ja milloin annetaan yleistä, tehostettua tai erityistä tukea.

Laki määrittää perusopetuksessa meille kaikille samat rajat, mutta peliä voi pelata kukin tavallaan. Selvityksestä käy ilmi, että annettu tuen määrä ja tapa vaihtelee kunnittain, vaikka tarve on sama.

Lahdessa perusopetuksen kolmiportaista tukea on vuosien saatossa muutettu pelaajien mukaan. Joukkueenjohto on välillä tuonut kentälle kasapäin uusia pelivälineitä ja kannustanut valmennusta kouluttautumaan.

Välillä valmennus on yltänyt urotekoihin, jotka ovat vaatineet uupumuksen vuoksi poistumisen pelikentiltä. Oppilaiden eli pelaajien ääripäiden välinen ero on kasvanut merkittävästi, eikä huoltajienkaan joukoissa aina vallitse yhteisymmärrys tai jaksaminen.

Oppilas voi saada tukea koulunkäyntiinsä monella tavalla. Joskus koulunkäyntiä helpottaa kotiasioiden selkiintyminen. Kollegalta kuultu diagnoosi “elämäntapa-adhd”, kuvaa perheiden haasteita. Jos elämäntapa-adhd, jossa lapsen nukkumaanmeno ja ruutuaika ovat sekaisin, saadaan tasapainoon ja “diagnoosi” katoamaan, voi muun tuen tarve poistua.

Opettajilla ovat meneillään kirjatilaukset ensi lukuvuodelle. Oman kunnan säästötavoitteet niin opettajien tunneista kuin materiaaleista ovat saaneet leuat loksahtamaan. Oppimateriaali on oppilaalle laissa määrätty oikeus. Lahdessa materiaaliin budjetoidut rahat ovat estäneet jopa vuodesta 2016 voimassa olleen opetussuunnitelman mukaisten ainemateriaalien uusimisen.

Oman kunnan tavoitteet säästää niin tunneista kuin materiaaleista ovat saaneet leuat loksahtamaan.

Kun Lahdessa nyt opetustunneista säästetään, olisi edes jotenkin toivottavaa, että tuen tarvetta otettaisiin huomioon kokonaisbudjetissa materiaalien osalta. Oppikirjamääräraha on tällä hetkellä keskivertokoulussa neljän miljoonan budjetista 50 000 euroa eli reilun prosentin.

Oppilasta voi tukea myös hyvällä, eriyttävällä oppimateriaalilla, jonka asiantunteva taho on opettajien opetuksen avuksi laatinut. Opettajan pitämän yhden tukitunnin hinnalla kustantaa lähes 1,5 oppikirjaa. Eriyttävä kirja saattaa olla ratkaiseva tuki oppilaan koko lukuvuodelle.

Voisiko vihdoin suunnata oppimateriaaliin budjetin, joka tukee erilaisia oppijoita ja opettajia työssään? Enkä voi kuin murehtia digiloikkaa, joka jää valitettavan lyhyeksi kustannussyistä. Digistrategian tavoitteita on koulumaailmassa haastava täyttää, jos oppilailla ei ole käytössään laitteita.

Kirjoittaja on lahtelainen luokan- ja liikunnanopettaja, DKP-opettaja, luottamushenkilö (Loay).