Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Lukijalta | Me aikuiset kuvittelemme tietävämme, mitä lapset ja nuoret haluavat

Lahdessa on kehitetty uudenlainen opetusmetodi, skididialogi. Menetelmä pohjautuu niin sanottuun erätaukomenetelmään, joka on rakentavan keskustelun malli.

Siinä keskitytään kuuntelemaan toisia ja tuomaan omia näkemyksiä asioista esille. Keskustelijat ovat kaikki tasa-arvoisia, ja ääneen pääsevät niin hiljaiset kuin kovaäänisetkin. Skididialogi antaa lapsille, nuorille ja aikuisille mahdollisuuden keskustella samassa pöydässä ja oppia toisiltaan.

Kahdessa ensimmäisessä alueellisessa Skididialogissa, Rakokiven Loistossa ja Kivimaan Aarteessa meitä oli toistakymmentä keskusteluun osallistujaa. Skididialogin vetäjänä toimi koulutettu fasilitaattori, joka ohjeisti keskustelijoita ja piti yllä selkeää struktuuria.

Aiheena oli yhteisöllisyyttä ja ryhmään kuulumista lisääviä ja koettelevia tekijöitä koulussa.

Me aikuiset usein kuvittelemme tietävämme, mitä lapset ja nuoret haluavat ja tarvitsevat. Skididialogi pysäytti meidät kuuntelemaan ja keskustelemaan nuorten kanssa. Huomasimme, että heiltä tuli upeita ideoita asioiden muuttamiseksi.

Opin Skididialogissa, että ryhmäyttämiseen tulee käyttää kouluissa nykyistä enemmän aikaa. Mitä paremmin oppilaat tuntevat toisensa ja tekevät asioita yhdessä, sitä paremmin he ymmärtävät toisiaan.

Minusta nuorten toiveet olisivat helposti toteutettavissa, eikä toteutus voi olla rahasta kiinni.

Tukioppilastoimintaa toivottiin jokaiseen kouluun, ja oppilaille haluttiin aktiivisempi rooli vaikuttaa koulunsa toimintaan. Opettajilta toivottiin rohkeampaa otetta työrauhan ylläpitämisessä ja vaihtelevien työskentelytapojen käyttämisessä.

Nuorisotyöntekijät toimivat parhaimmillaan opettajien työpareina kouluviihtyvyyttä luomassa. Nuoret sanoivat myös, että loistava tapa tutustuttaa nuoria toisiinsa olisivat esimerkiksi yön yli järjestettävät leirit. Leirejä järjestetään tällä hetkellä vain 7.-luokkalaisille, mutta niitä toivottiin myös vanhemmille oppilaille.

Minusta nuorten toiveet olisivat helposti toteutettavissa, eikä toteutus voi olla rahasta kiinni. Lahden kaupungilla tulee olla varaa mahdollistaa myös 8.- ja 9.-luokkalaisten pääsy viettämään toivomiaan leirejä.

Skididialogi on lahtelaisen opetussuunnittelija Petra Larvuksen ideoima menetelmä, jonka soisi leviävän myös muualle Suomeen. Voimme olla innovaatiosta ylpeitä, sillä se tukee myös Lahden tavoitteita lapsiystävällisestä hyvinvointikaupungista ja antaa nuorille mahdollisuuden yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja aktiiviseen osallisuuteen.

Kirjoittaja on kasvatustieteen tohtori ja Lahden sivistyslautakunnan puheenjohtaja.