Ari Helmisen Esalainen Viinit imisivät myös viinat maitokauppaan

Taloustutkimus on tutkinut Päivittäistavarakaupan toimeksiannosta, miten mietojen viinien myynnin salliminen ruokakaupassa vaikuttaisi alkoholin kulutukseen, verotuloihin ja Alkon myymäläverkkoon.

Tutkimus maalaa varsin valoisan kuvan. Kokonaiskulutus vähenisi 0,6 prosenttia sataprosenttisena alkoholina. Kokonaiskulutus koostuu vähittäiskulutuksesta ja tilastoimattomasta kulutuksesta (matkustajatuonti ja ulkomainen verkkokauppa) sekä tutkimuksesta poisrajatusta anniskelusta.

Tutkimuksen mukaan mietojen viinien myynnin salliminen ruokakaupassa lisää näiden tuotteiden kulutusta, mutta samanaikaisesti muiden juomien, esimerkiksi oluiden, ja väkevien alkoholijuomien kulutus vähenee. Lisäksi matkustajatuonti ja ulkomaiset verkkokauppaostot vähenevät.

Tiukan alkoholipolitiikan vankkumaton kannattaja, hallitusneuvos Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä tyrmäsi tuoreeltaan väitteet kulutuksen laskusta. Tuomisen mukaan kansainväliset tutkimukset kertovat, että alkoholiin liittyvät kuolemat lisääntyvät merkittävästi, jos aiempaa väkevämpien juomien myynti sallitaan ruokakaupoissa.

Tässä kohtaa on muistutettava, että pelot alkoholin kulutuksen kasvusta ja haitoista osoittautuivat täysin vääriksi, kun vahvat oluet, siiderit ja oikeat lonkerot siirtyivät maitokauppojen hyllyille. Alkoholin kokonaiskulutus jatkoi laskuaan alkoholilain uudistuksen jälkeen.

Keskiolut on säilynyt suomalaisten lempioluena, vaikka kaupan hyllyt pursuavat vahvempiakin oluita. Siksi epäilen vahvasti arviota siitä, että viini korvaisi olutta, vaikka viiniä saisi R-kioskilta. Matkustajatuontikaan tuskin supistuisi, sillä tuonnista iso osa on väkeviä juomia.

Vuosien mittaan on tehty lukuisia tutkimuksia, joissa kuluttajat ovat toivoneet viinejä ruokakauppaan. Tuoreen tutkimuksen mukaan kuluttajista 65 prosenttia pitää mietojen viinien myynnin sallimista ruokakaupassa hyvänä asiana.

On helppo kannattaa viinejä maitokauppaan, mutta asia on harvinaisen monimutkainen. Kaupan mukaan kauppojen valikoimat voisivat sisältää supermarket-kokoluokassa noin 100–300 nimikettä, joten kuluttajien valinnanvara kasvaisi.

Tutkimus jättää kertomatta, että Alkossa on myynnissä noin 7 000 viiniä, josta tilausvalikoiman osuus on noin 3 000 tuotetta. Jos viinit tulisivat maitokauppaan, se merkitsisi välittömästi Alkon tuotevalikoiman supistumista.

Edellä mainitun tutkimuksen mukaan mietojen viinien myyntimäärä vähenisi Alkossa 60 prosenttia. Tämä merkitsee Alkon myymäläverkon vähenemistä nykyisestä 368 myymälästä. Matkat Alkoon väkevien hakuun kasvaisivat erityisesti maaseudulla.

Hetken päästä Suomen olisi luovuttava Alkon monopolista, kun suurin osa alkoholista myydään muualla kuin Alkossa, mikä on tosin jo nyt arkipäivää.

Kun Alkon monopoli murtuu, myös väkevät juomat siirtyvät maitokauppoihin. Suurin osa poliitikoista käy tässä asiassa viivytystaistelua, joka on tähän mennessä päätynyt torjuntavoittoon. Mutta kuinka kauan?

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut