Pääkirjoitus Hyvin sujui, ainakin Harjun terveyden omasta mielestä

Mehiläisen ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän yhteisen Harjun terveyden ensimmäinen vuosi sujui tavalla, joka tyydytti ainakin yhteisyrityksen molempia omistajatahoja.

Lahden, Kärkölän ja Iitin sote-keskuksia pyörittävän yhtiön taloudellinen tulos tosin painui hieman pakkaselle, mutta tappio oli odotusten mukainen. Toiminnan käynnistämisen edellyttämillä investoinneilla, henkilöstön kouluttamisella uuteen tiimityötapaan ja digialustan kehittämisellä oli hintansa, joka oli osattu ottaa etukäteen huomioon. Olennaista oli, että palvelujen saatavuudelle asetetut tavoitteet toteutuivat pääosin, mihin hyvinvointiyhtymä saattoi toimitusjohtajansa Marina Erholan mukaan olla tyytyväinen palvelujen järjestäjänä ja tilaajana.

Harjun terveyden ensimmäisen vuoden toiminnalliset avainluvut näyttävät kieltämättä hyviltä, elleivät erinomaisilta. Uudet toimintatavat tepsivät, sillä hoidon saatavuus on parantunut selvästi lähtötilanteesta ja erikoissairaanhoidon sekä Akuutti24:n käynnit ovat vähentyneet. Positiivisella kehityksellä on iso taloudellinen merkitys, mutta ennen kaikkea se on asiakaskunnan etu.

Hoitoon on tärkeä päästä nopeasti, vaikka kyse ei olisi hengenhädästä. Harjun terveys paransi tässä kiitettävästi, sillä lääkärin ja hoitajan pakeille ei kiireettömässä hoidossa tarvinnut enää loppuvuodesta odotella keskimäärin kuin vajaan päivän ajan. Siitä on enää vaikea parantaa. Hammashoidossa odotusajat puristettiin muutamaan päivään tilanteesta, jossa ne laskettiin viikoissa. Myös puhelinpalvelun takaisinsoittoon saatiin parannusta, vaikka koronatilanne aiheutti ajoittain takapakkia.

Harjun terveys itse antaa suuren arvon asiakaspalautteensa perusteella laskettuun suositteluindeksilukemaansa, joka avosairaanhoidossakin kohosi selvästi korkeammaksi kuin julkisissa palveluissa keskimäärin. Sen perusteella asiakastyytyväisyys on hyvällä tolalla. Tosin julkisuuteen on kantautunut runsaasti toisenkin sävyisiä viestejä, ja niiden mukaan monelle asiakkaalle olisi kertynyt Harjun terveyden palveluista syystä tai toisesta myös hyvin kielteisiä kokemuksia.

Harjun terveyden poliittiset synnytystuskat olivat ankarat, joten ristiriitaisuudet annetussa palautteessa voivat osin selittyä yhteisyritykseen kohdistuneilla ennakkotoiveilla ja -luuloilla. Silti ne ovat niin räikeitä, että yhtiön johdon kannattaa suhtautua niihin vakavasti. Oivaksi neuvonantajaksi voi osoittautua keskussairaalasta tuttu asiakasraati, jolta saataneen luotettavaa tietoa siitä, missä asioissa Harjun terveys on todella onnistunut ja missä sillä riittää yhä parannettavaa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut