Ari Helmisen Esalainen Kallion vihreiltä tukea Sysmän kepulaisille

Kiihkeä keskustelu bensiinin, dieselin ja energian kohonneista hinnoista saattaa heijastua ensi kevään eduskuntavaaleihin. Osa oppositiopuolueista, perussuomalaiset, kristillisdemokraatit ja Liike Nyt, on lähtenyt bensiinipopulismin tielle tekemällä välikysymyksen kohonneista hinnoista.

Perussuomalaiset kärsivät aluevaaleissa rökäletappion ja Ylen tuoreessa eduskuntavaaligallupissa puolue kellotti enää 15 prosentin kannatuksen. Puolue yrittää uutta nousua ilmasto- ja bensapopulismilla, sillä maahanmuuttopolitiikasta ei taida olla enää puolueen kultahampaaksi. Suomeen tarvitaan työperäistä maahanmuuttoa ja turvapaikanhakijat ovat käyneet vähiin.

Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari (vihr.) antoi syötön perussuomalaisten lapaan, kun hän tyrmäsi aikeet peruuttaa liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitteen lisäkiristäminen. Karin mukaan hallitus on jo sopinut, että jakeluvelvoitetta kiristetään, vaikka se nostaa bensiinin ja dieselin pumppuhintaa.

Välikysymyksen tehneet puolueet katsovat, että hallituksen ilmastotavoitteiden kunnianhimon madaltaminen helpottaisi kansalaisten ahdinkoa. Kari torjui väitteet ja pitää opposition puheita vastuuttomina. Kari siis jatkaa vihreiden ehdottomalla linjalla, joka on saanut puolueen käpristymään ja kannatuksen laskemaan. Tiukan linjan jatkaminen tekee karhunpalveluksen kansalaisten ymmärrykselle ilmastotoimia kohtaan.

Polttoaineiden ja energian hintojen kallistuminen on vaikea pala keskustalle, sillä niistä kärsivät eniten maaseudulla asuvat ja paljon autoilevat. Keskusta muutti viime viikolla kantaansa eikä hyväksy jakeluvelvoitteen kiristämistä.

Keskusta perustelee muuttunutta kantaansa sillä, että hallitusohjelmaan on kirjattu, että päästövähennystoimien pitää olla reiluja ja oikeudenmukaisia. Myös pääministeri Sanna Marin (sd.) näkee ihmisten vaikeudet ja on valmis arvioimaan uudelleen jakeluvelvoitteen kiristämisen aikataulua.

Perussuomalaiset hyötyvät eniten keskustan ja vihreiden nokittelusta. Keskusta ajautuu tässä keskustelussa puolustusasemiin, sillä järkipuhe ilmastonmuutoksen torjumisesta ja raakaöljyn kallistumisesta ei tavoita bensapopulisteja. Heille lienee turha selittää, että yksi keskeisimmistä nousupainetta lisäävistä tekijöistä on Suomen riippuvuus fossiilisesta tuontienergiasta. Ratkaisun avaimet löytyvät uusiutuvan energian tuotannon lisäämisestä, mitä tuotetaan ennen kaikkea maaseudulla. Jakeluvelvoite on yhä hyvä keino vähentää liikenteen päästöjä ja riippuvuutta tuontiöljystä.

Kallion kuplassa elävä Kari haluaa pitää maaseudulla autoa tarvitsevat muutoksessa mukana ja tukea heitä. Se onkin visaisempi juttu, miten ja mistä rahat löytyvät?

Olisiko keskustan kannatuksen pelastus se, jos Kari keksisi rahasammon, jolla hän alkaisi jakaa riihikuivaa rahaa esimerkiksi sysmäläisille potentiaalisille keskustan äänestäjille? Sitä tuskin löytyy, joten edessä on loputon väittely hintojen nousun syistä. Helppoa ei toki ole kokoomuksellakaan, kun se tunsi vastuunsa eikä lähtenyt populistien välikysymykseen.

Bensiini sytytti poliitikot pohtimaan, pitäisikö meilläkin tukea hintojen noususta kärsiviä kansalaisia

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut