Lukijalta | Miksi oppimista ei oteta tosissaan? Modernit koulut ovat täynnä ärsykkeitä, jotka vaikeuttavat oppimista

Suomessa opetuksen laatu heikentyy vuosi vuodelta. Kouluja puretaan, ja tilalle rakennetaan homehtuvia monitoimitaloja, joissa ei huonon sisäilman ja oppilasmäärästä johtuvan melun takia pysty edes opiskelemaan.

Avoin oppimisympäristö on kyllä hieno ajatus, mutta todellisuus on jotain aivan muuta. Yritäpä itse opiskella tilassa, jossa on parhaimmillaan yli viisikymmentä oppilasta, joista puolet opiskelevat matematiikkaa ja loput englantia. Samalla näet lasiseinien läpi, kun muut juoksevat ruokalaan kesken päivän.

Tämä luokaksi kutsuttu paikka on täynnä kirkkaita valoja, vaaleita, kiiltäviä pintoja sekä lasiseiniä, jotta oppilaiden keskittymiskyky varmasti häiriintyy.

Modernit koulut ovat täynnä ärsykkeitä, jotka vaikeuttavat oppimista. Miltä sinusta tuntuisi olla pieni lapsi tällaisessa koulussa, jos sinulla olisi jo valmiiksi vaikeuksia keskittyä tai olisit hyvin ujo?

Sen lisäksi kouluissa suositaan yhteisopettajuutta, joka ei yleisesti ottaen toimi. Lapselle, jolla on oppimisvaikeuksia, on hyvin tärkeää olla koko ajan sama opettaja, joka tietää oppilaan tason ja haasteet.

Miksi oppilaiden ja opettajien mielipiteitä ei kuunnella? En tunne yhtäkään oppilasta, joka pitäisi esimerkiksi avoimesta oppimisympäristöstä tai isoista monitoimitaloista.

Yritäpä itse opiskella tilassa, jossa on parhaimmillaan yli viisikymmentä oppilasta, joista puolet opiskelevat matematiikkaa ja loput englantia.

Muutama vuosi sitten vanhassa koulussani tehtiin kysely oppilaille uudesta monitoimitalosta. Puhuimme muiden oppilaiden kanssa vastauksistamme, eikä kukaan meistä olisi halunnut isoa koulua tai avointa oppimisympäristöä.

Siitä huolimatta se kaikki, mitä emme halunneet, päätettiin toteuttaa. Luulen, ettei kukaan edes lukenut vastauksiamme.

Silloinen opettajani sanoi, ettei hänkään pidä tästä uudesta mallista opiskella tai opettaa. Sitten ihmetellään, kun oppimisvaikeudet lisääntyvät ja oppilaat voivat huonosti.

Kaiken tämän keskellä kärsimme toisinaan myös resurssipulasta. Etenkin tällä hetkellä tarvitsemme koko ajan lisää tukea oppimiseen.

Osa opettajista on mielestäni epäpäteviä. Olen ollut itse oppitunneilla, joilla opettaja ei ole osannut opettaa aihetta tai hän on jättänyt asioita kokonaan käsittelemättä.

Joku oppilas saattaa kärsiä mielenterveydellisistä tai psykiatrisista haasteista, kuten ADHD-oireyhtymästä. Tällaisen oppilaan on tavallista vaikeampi oppia, jos tarvittavaa tukea ei ole saatavilla.

Eikö kukaan ajattele tulevaisuuttamme?

Kirjoittaja on Salpausselän peruskoulun 8D-luokan oppilas Lahdesta.