Pääkirjoitus Päijät-Häme hävisi taistelun valtatie 12:n remontista, mutta sota on yhä voitettavissa

Päijät-Hämeelle herui vain lämmintä kättä, kun Väylävirasto julkisti keskiviikkona uunituoreen esityksensä väylähankkeiden vuosien 2022–2029 investointiohjelmaksi.

Toteutettavien hankkeiden listalta jäi puuttumaan valtatie 12:n parantaminen Lahden Uudenkylän ja Iitin Tillolan väliseltä osuudelta. Se oli pettymys maakunnallemme, sillä kyseisen tieosuuden on jo aikapäiviä sitten tiedetty jääneen ajastaan pahasti jälkeen, vaikka se on osa valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin tärkeäksi tunnustettua poikittaisyhteyttä.

Suurena yllätyksenä nyt kuultu tieto ei tosin tullut enää sen jälkeen, kun Väylävirasto oli käyttänyt punakynäänsä valtatie 12 kohdalla jo nyt valmistuneen listauksensa luonnosvaiheessa viime keväänä. Luonnos havahdutti alueemme edunvalvojat muistuttamaan Väylävirastoa laajalla rintamalla ja painavin sanoin hankkeen ehdottomasta tarpeellisuudesta, mutta viestit eivät selvästikään menneet toivotulla tavalla perille asti.

Kirvestä ei tosin kannata vielä heittää kaivoon. Väylävirasto päivittää investointiohjelmansa vuosittain, joten seuraava iskun paikka koittaa edunvalvojillemme nopeasti. Sitä paitsi väylärahoista päätetään eduskunnassa, ja siellä on ennenkin nähty ihmeitä. Päijäthämäläisittäin kirkkain muisto on peräisin viime vaalikaudelta, kun vaalipiirimme aktiivisimmat kansanedustajat onnistuivat puhumaan enemmistön puolelleen puoli vuosisataa vireillä olleen Lahden eteläisen kehätien toteuttamiseksi.

Valtatie 12:n tapauksessa lobbareiden tehtävän ei pitäisi olla ylivoimainen, sillä kyse ei ole enää edes siitä, ettei Väylävirasto olisi perillä hankkeen merkittävyydestä. Päin vastoin, Väylävirasto korostaa tätä tosiasiaa itse investointiohjelmansa liitteessä. Siinä Valtatie 12 nimetään melkein anteeksipyytävään sävyyn esimerkiksi hyvistä ja tarpeellisista hankkeista, jotka voisivat olla toteutettavien listalla, mikäli talouskehitys sen mahdollistaisi.

134 miljoonan euron hanke on taloudellisesti kannattava, maakunnallisesti merkittävä ja parantaisi merkittävästi pääväylien palvelutasoa ja turvallisuutta, Väylävirasto luettelee ja antaa ymmärtää, että vain rahat puuttuvat. Nämä kootut tosiasiat yhdessä toteuttamiskelpoisen tiesuunnitelman kanssa ovat hyvä lähtökohta Päijät-Hämeen edunvalvojille heidän jatkaessaan ponnisteluja hankkeen toteuttamiseksi.

Faktat puhuvat puolestaan, joten sota on yhä voitettavissa, vaikka pari taistelua on hävitty. Toki sivustatuki olisi tarpeen etenkin Kouvolan suunnalta, jolle ikävä kyllä näyttää nyt riittävän valtatie 15:n remontin yltäminen Väyläviraston listalle.

Lahden keskusta kaipaa Liisun kaltaista kokonaissuunnitelmaa – Harju ja rautatie ovat keskustan katuverkon kehittämisen merkittävimpiä esteitä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut