Lukijalta | Olen ollut Harjun terveyteen hyvin tyytyväinen, valitettavasti nyt tuli särö

Ymmärrän, ettei Harjun terveys eikä Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä voi vastata tähän niin sanottuun yksittäiseen tapaukseeni. Minun on syytä kuitenkin kertoa, mistä on kyse.

Perjantaina 14. tammikuuta soitin Harjun terveyteen; numero varattu. Takaisinsoitto kello 8.10. Kerroin hoitajalle, mistä kyse ja miksi minun pitäisi päästä heti Päijät-Hämeen keskussairaalaan. Soittajahoitaja neuvotteli pitkään lääkärin kanssa (minkähän alan lääkäri?) ja vastaus: tule Harjun terveyteen niin sanottuun kiirevastaanottoon. Oletin tapaavani lääkärin.

Minut ohjattiin sairaanhoitajan luo, jolle piti kertoa kaikki taas alusta. Sairaanhoitaja ei halunnut tai osannut tutkia epikriisiäni tarkemmin. Hakukriteereitä järjestelmässä; tiedostot eivät taida olla ”asiakasystävällisiä”. Miksi samat asiat pitää kirjata moneen kertaan?

Ei muuta kuin lääkärin luokse. Hoitaja kertoi, että huoneet yksi ja kaksi palvelevat. Päivystämässä oli vain yksi lääkäri, hän ei ollut taustaltaan suomalainen. Kerrottuani asian hän passitti minut kiireellisenä heti Akuutti24: päivystykseen keskussairaalaan. Kello oli jo 11.

Takaisinsoiton tarkoitus on ymmärtääkseni ohjata asiakas kiireelliseen tai kiireettömään hoitoon. Miksi kiirevastaanotossa oli selvästi paljon – anteeksi vaan – huumeitten käyttäjiä, mentaalipuolen asiakkaita sekä maahanmuuttajia. Koko kansan kirjo. Ovatko he aina kiirevastaanoton tarpeen kärkipäässä?

Päijät-Hämeen keskussairaalassa tehtiin, mitä oli enää tehtävissä. Olin kotona kello 16. Reissuni alkoi kello 8.30. Eväste minulle kotiin lähtiessä: jos pahenee viikonlopun aikana, takaisin Akuuttiin ja Helsinkiin operointiin.

Pitäisi kuitenkin olla maalaisjärkeä ja joustoa ja sitä sujuvoittamista.

Syy lienee tietenkin se, ettei viikonlopulla erikoislääkäreitä ole päivystämässä. Nyt jos tilanteeni huononee, onko Akuutissa vastassa erikoistunut lääkäri? Miten arvioin itse tilanteeni?

Loppupäätelmä. Ymmärrän, että Harjun terveydessä on tietyt menettelytavat, joita noudatetaan. Pitäisi kuitenkin olla maalaisjärkeä ja joustoa ja sitä sujuvoittamista.

Jos olisin saanut luvan mennä heti Päijät-Hämeen keskussairaalaan, minut olisi operoitu todennäköisesti jo perjantaina. Harjun hoitajan aamun ohje kello 8.10: Kysyin, voinko mennä Akuuttiin suoraan. "Et voi!" Miksi, mikä sen estää? Se kuuluisa itsemääräämisoikeus pitäisi olla minulla, vai eikö se koske terveystointa?

Nyt kun terveydenhoidossa mainostetaan digiklinikkapalvelua. Olisiko digistä minun tapauksessani ollut mitään apua? Olen ollut Harjun terveyteen hyvin tyytyväinen, valitettavasti nyt tuli särö.

Mikä on otsikossa mainittu retina ablaatio? Se on silmän verkkokalvon irtoaminen. Verkkokalvon irtaumaa esiintyy vuosittain noin yhdellä henkilöllä kymmenestä tuhannesta.

Ilmeisesti Harjun terveys piti sitä varsin vähäisenä määränä, joka ei ole kiireellinen. Itse väitän olleeni parempi asiantuntija kuin Harjun terveyden konsultoiva lääkäri ja hoitaja.

Minut leikattiin Päijät-Hämeen keskussairaalan silmäpoliklinikalla 18. tammikuuta. Kiitokset hyvästä ja ammattimaisesta toiminnasta henkilökunnalle ja varsinkin leikkaavalle lääkärille. Valitettavasti heikoin lenkki koko ketjussa on Harjun terveys. Turhia mutkia.

Kirjoittaja on lahtelainen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut