Lukijalta | Lahden seutu liitettävä TEN-T-verkoston kaupunkisolmukohdaksi Helsingin ja Turun rinnalle

Euroopan komissio julkaisi ehdotuksen uudeksi eurooppalaisia liikenneverkkoja (TEN-T) koskevaksi sääntelyksi viime vuoden lopussa. Suomen saavutettavuuden, liikenteen vähähiilistämisen ja logististen kuljetusketjujen toimivuuden kannalta ehdotus on Suomelle hyvin merkityksellinen.

Lainsäädäntöehdotuksella ei pelkästään nivota EU:n jäsenmaita liikenne-infran avulla yhteen, vaan siihen liittyy myös se, kuinka hyvin Suomi pystyy hyödyntämään EU-rahoitusta kansallisille liikennehankkeille.

Viimeistään koronapandemia osoitti Suomen kaltaiselle reuna-alueen jäsenvaltiolle, että eurooppalainen liikenneverkko on hyvin merkityksellinen myös Suomen saavutettavuuden kannalta.

Suomen on tavoiteltava olemassa olevien velvoitteiden täyttämistä TEN-T-ydinverkolla vuoteen 2030 mennessä. Suomen intressissä on ollut olla osana eurooppalaisia liikenneverkkoja, joille on yhteisesti EU-tasolla määritelty vaatimukset ja laajuus.

Nyt tarvitaan selkeät suunnitelmat siitä, kuinka asetetut vaatimukset täytetään ja kuinka hyödynnetään EU-rahoituksesta saatavaa apua kotimaan infra-hankkeisiin.

Selvää on, että harvaan asuttu pitkien etäisyyksien pohjoinen maa tarvitsee meille soveltuvia ratkaisuja, mutta se ei saa tarkoittaa, että Suomi käpertyy sisäänpäin. TEN-T-verkoilla on EU-rahoitusaspektin lisäksi merkittävä rooli sisämarkkinoiden toimivuuden edistäjänä, eikä Suomen tule jäädä sivuun tästä kehityksestä.

Tanskan ja Ruotsin yhdistävä silta on hieno esimerkki siitä, kuinka Euroopan valtioita on nivottu yhteen.

Mikäli Suomessa todetaan kansallisesti, ettemme halua olla muiden jäsenmaiden mukana kehittämässä eurooppalaisia liikenneverkkoja, meillä on se mahdollisuus. Onko se järkevää, on eri kysymys.

EU-rahoituksen suuremman hyödyntämisen osalta on tärkeää, että olemme ajoissa liikkeellä. Euroopassa on useita onnistuneita esimerkkejä siitä, miten EU-rahaa on hyödynnetty onnistuneesti.

Tanskan ja Ruotsin yhdistävä silta on hieno esimerkki siitä, kuinka Euroopan valtioita on nivottu yhteen ja sisämarkkinoiden toimintaa helpotettu infran avulla. Junayhteyden nopeuttaminen viidestä tunnista alle kolmeen tuntiin Madridin ja Barcelonan välillä toteutettiin myös TEN-T-rahoituksen avulla.

Hämeen kauppakamari pitää välttämättömänä, että nykyisen TEN-T-ydinverkon kehittämiseen saadaan riittävää lisärahoitusta EU:lta.

Nelostien saattaminen TEN-T-verkostoille asetettuun laatutasoon on toteutettava vuoteen 2030 mennessä. Nykyisen pääradan ja Lahden kautta kulkevan Itäradan kapasiteetin ja nopeuksien kasvattamiseen on panostettava välittömästi.

Nelostien saattaminen TEN-T-verkostoille asetettuun laatutasoon on toteutettava vuoteen 2030 mennessä.

Hämeen kauppakamari edellyttää myös, että Lahden seutu tuoreena MAL-alueena liitetään mukaan TEN-T-verkostossa määritellyksi kaupunkisolmukohdaksi Helsingin ja Turun rinnalle.

Kirjoittajista Wood on Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija ja Eerikäinen Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut