Lukijalta | Tulevaisuus onkin vedyllä tuotettu energia

Ilmastonmuutoskeskustelussa on keskitytty pelkästään yksittäisiin päästökohteisiin, eikä niinkään kokonaiskuvaan. Hyvänä esimerkkinä tästä on keskustelu liikennepäästöistä ja siitä, kuinka liikenteen tulisi muuttua täysin sähköiseksi.

Tätä keskustelua on helppo käydä, kun ei tarvitse ajatella esimerkiksi sähköautojen koko tuotantoketjua. Sehän ei uppoaisi kansaan samalla tavoin kuin katujen sulkeminen liikenteeltä.

Sähköautojen valmistuksessa suurin ongelma on se, että akkuihin käytettävien raaka-aineiden saanti on rajallista. Koko maapallon ajokaluston muuttaminen sähköiseksi on näin ollen täysin mahdotonta. Lisäksi valmistusketju saastuttaa enemmän kuin polttomoottoriautot nyt. Kaikki ei ole sidoksissa siihen, mitä pakoputkesta tulee.

Tähän voidaan vielä lisätä kysymys sähkön riittävyydestä ja siirtoverkkojen kapasiteetista. Polttokenno on parempi vaihtoehto. Siinä tehdään sähköä vedystä täysin saasteettomasti.

Tähän mennessä sähkön tuotanto on ollut aina tavalla tai toisella päästöjä aiheuttavaa. Fossiilisten polttoaineiden päästöt ovat mitattavissa, mutta niitä voidaan vähentää tiettyyn pisteeseen teknisesti.

Ydinvoimassa on omat ongelmansa, mutta sen alasajon mallimaa Saksa on nyt suurissa vaikeuksissa ja rähmällään venäläisen kaasun edessä ja ehkä Ranskan ydinsähkön. Sähkön hinta Saksassa on juuri nyt moninkertainen jopa Suomenkin hintoihin verrattuna.

Nykyisen kaltaiset sähköautot ovat jonkinlainen nopea hätäratkaisu.

Suomen valtio on toistaiseksi onnistunut rahastamaan sähkönkäyttöä verotuksella, mutta miten jatkossa? Useissa EU-maissa lasketaan jo sähköveroja ja Virossa hintoja kompensoidaan jo kuluttajille. Suomessa sähkön hinta uhkaa pysäyttää jo suuriakin yrityksiä.

Nyt kuitenkin ydinvoimaa korvaamaan pitkässä juoksussa on tulossa fuusiovoima, joka valmistetaan täysin saasteettomissa fuusioreaktoreissa. Fuusioreaktori on ydinreaktori, jossa vedyllä valmistetaan heliumia.

Tällainen ydinfuusio tuottaa suunnattoman määrän energiaa fuusioituvaa ainekiloa kohden, josta lämmöstä sitten saadaan sähköä. Vety on puolestaan maailmankaikkeuden yleisin alkuaine ja siten liikennepäästöjä vähentävä polttoaine.

Raaka-aineena toimii yleensä merivesi. Teknisesti ollaan niin pitkällä, että jo tällä vuosikymmenellä voidaan ehkä sähköntuotanto aloittaa. Tämä takaisi täysin päästöttömän energian ja mahdollisesti ajan myötä poistaisi suuren osan päästöistä energian tuotannosta.

Olin mukana rakentamassa Kymijärvi I -voimalaitosta. Ehkä tulevaisuudessa nähdään Lahdessa Suomen ensimmäinen fuusioreaktorikin. Koolla ei ole niin väliä. Amerikkalainen teini rakensi fuusiovoimalan kotonaan.

Uusien hiilinielujen luominen uusien tekniikoiden avulla on tulevaisuuden suuri haaste. Nyt tutkitaan jo tulvia aiheuttavien saderintamienkin uudelleen ohjausta autiomaihin, kuten esimerkiksi Saharaan sen palauttamiseksi metsäiseksi viidakoksi. Siellä tulvat eivät aiheuttaisi vahinkoja, vaan synnyttäisivät uusia tehokkaita hiilinieluja.

Nykyisen kaltaiset sähköautot ovat jonkinlainen nopea hätäratkaisu, mutta tulevaisuus onkin vedyllä tuotettu energia.

Kirjoittaja on lahtelainen tietokirjailija.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut