Pääkirjoitus Lahden vahvuus liikenteen solmukohtana on poikimassa taas ison investoinnin, jonka tiellä on tosin vielä monta mutkaa

Lahdessa vahvistuva sähköisen liikenteen klusteri saa tällä vuosikymmenellä seurakseen raskasta liikennettä palvelevan maamme suurimman vetytalouden keskittymän, mikäli keskiviikkona täsmennetyt alustavat suunnitelmat käyvät toteen. Kaupungin omistama Lahti Energia ja sen kotimainen yhteistyökumppani, projektikehitysyhtiö Nordic Ren-Gas kaavailevat Kymijärven voimalaitoksen yhteyteen puhtaan vedyn tuotantolaitosta. Sen valmistamaa synteettistä metaania on nesteytettynä tarkoitus käyttää raskaan maantieliikenteen uusiutuvana polttoaineena.

Lahdessa syntyvän kaasupolttoaineen on määrä korvata Suomessa kulutettavasta dieselistä jopa neljä prosenttia. Tämä olisi merkittävä edistysaskel matkalla kohti vähäpäästöisempää liikennettä. Harppaukseksi askel muuttuu, jos Ren-Gasin tavoitteet toteutuvat kaikessa laajuudessaan, sillä yhtiö kaavailee Suomeen kokonaista tuotantolaitosten verkkoa. Lahden yhtiö on kuitenkin jo valinnut ensimmäisen ja suurimman laitoksensa sijaintipaikaksi, ja siihen sillä on ollut monta hyvää syytä.

Taas kerran Lahden omaksikin hyödyksi näyttää koituvan kaupungin erinomainen logistinen sijainti kauko- ja maakuntaliikenteen solmukodassa. Kiistaton vetovoimatekijä on olennainen myös vihreän polttoaineen jakelun kannalta. Lahti Energia puolestaan on Ren-Gasille houkutteleva kumppani senkin vuoksi, että Kymijärven biokattilassa syntyy hiilidioksidia, jolle on käyttöä vetylaitoksessa metaania valmistettaessa.

Hyöty on molemminpuolinen, sillä hiilidioksidin hyödyntäminen puhtaan polttoaineen tuotannossa voi kääntää Lahti Energian oman hiilijalanjäljen jopa miinusmerkkiseksi ennen pitkää. Tuotannossa syntyvä lämmin vesi voidaan hyödyntää kaukolämpöverkossa, mikä auttaa Lahti Energiaa pitämään hinnan kilpailukykyisenä ja näkynee aikanaan myös kuluttajien kukkarossa.

Hyöty on molemminpuolinen.

Ison investoinnin toteutuminen on vielä selvitysten ja muutaman muunkin mutkan takana. Hinta-arvio on 250 miljoonaa euroa, ja rahoituksen hankkimisesta kuten myös laitoksen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Nordic Ren-Gas, joka siten ottaa vastuulleen myös enimmät riskit. Tämä sopii Lahti Energialle, jonka taloudellista asemaa ovat viime vuosina horjuttaneet juuri runsaalla velkarahalla toteutetut voimalainvestoinnit.

Toki investointi on vaativa rasti myös Ren-Gasille, jolla ei tuoreena startup-yrityksenä ole vielä antaa ainuttakaan näyttöä osaamisestaan tällä saralla. Uskottavuutta vahvistaa, että yhtiön merkittävin pääomasijoittaja ja hallituksen jäsen on Ilkka Herlin, tunnettu ilmastonmuutoksen jarruttaja ja yksi maamme äveriäimmistä kansalaisista.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut