Lukijalta | Henkilöstö ja asiakas mukaan sote-suunnitteluun

Asiakaslähtöisessä palvelujärjestelmässä meidän tulee nähdä asiakas aktiivisena tasa-arvoisena toimijana ja asiantuntijana oman sairautensa hoidossa.

Ihmisen tulee saada ottaa kykyjensä mukaisesti vastuuta hoidostaan. Asiakkaan tulee saada ajantasaista ja puolueetonta tietoa eri hoitovaihtoehdoista ja palvelujen tarjoajista.

Oman hoitonsa lisäksi asiakas tulee ottaa mukaan palvelujen kehittämiseen, sillä asiakkaalta voimme saada hyvin arvokasta tietoa palvelujen kehittämiseen. Tällä tavalla pääsemme paremmin asetettuihin tavoitteisiin ja saamme myös taloudellista hyötyä.

Hyvinvointialueellamme tarvitaan julkisten toimijoiden lisäksi niin yksityisiä toimijoita kuin kolmatta sektoria. Kaikkien toimijoiden moniammatillinen yhteistyö mahdollistaa oikea-aikaisten asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisen.

Päijät-Hämeessä on pieniä ja keskisuuria sote-yrityksiä, joissa on paljon osaamista ja joiden toiminta on joustavaa ja taloudellista. Lisäksi esimerkiksi potilasjärjestöt tekevät tärkeää työtä esimerkiksi potilaiden oikeuksien toteutumisen puolesta.

Meillä ei ole varaa jättää mitään näistä voimavaroista käyttämättä!

Tavoitteemme tulisi olla muuttaa järjestelmätaso toimimaan asiakkaan, ei järjestelmän ehdoilla.

Asiakkaille tulisi tarjota sellaisia palveluita tai työvälineitä, jotka aidosti tuottavat heille arvoa ja terveyshyötyä. Tämä vaatii joustavuutta ja palvelujen moninaisuutta.

Esimerkiksi kaikille vanhuksille ei ole mielekästä tarjota sähköisiä palveluja. Monilla ikääntyneillä ei ole edes älypuhelinta tietokoneesta puhumattakaan.

Emme voi myöskään ajatella, että kaikki ikääntyneet asuvat omissa kodeissaan elämänsä loppuun saakka. Meillä pitää olla mahdollista myös tarjota laitoshoitoa sitä tarvitsevalle.

Päähuomio pitää olla asiakkaassa sekä toiminnoissa, joilla voidaan tukea asiakkaan sujuvaa ja saumatonta palveluketjua.

Asiakaslähtöinen palvelurakenne vaatii siis asiakkaan ottamista mukaan aktiivisena oman hoitonsa asiantuntijana ja moniammatillista eri toimijoiden yhteistyötä.

Lisäksi se vaatii sote-henkilöstön palkkauksen ja työolojen kuntoon laittamista. Henkilöstön alipalkkaus johtaa väistämättä siihen, että osaavat ihmiset jättävät hoitotyön.

Tänä päivänä meidän sote-henkilöstön koulutustaso ja osaaminen Suomessa on niin korkea, että tätä ammattiryhmää pitäisi pikkuhiljaa alkaa arvostaa niin, että heitä aletaan kuunnella ja heidät otetaan aidosti työnsä ja palvelujärjestelmän kehittämiseen mukaan.

Hierarkkisen vanhanaikaisen johtamisen on väistyttävä ja meidän on sotepalveluissa siirryttävä asiantuntijuuden johtamiseen.

Kirjoittaja on sairaanhoitaja, aluevaaliehdokas (Liike Nyt)

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut