Markus Pirttijoen Esalainen Lahti kehtaa kehua, ja nyt sille taidolle on kysyntää kun karkkitehdasta kositaan

Helsingin Sanomien pääkirjoitus toissa viikolla oli mieluisaa luettavaa. Siinä kehuttiin Lahtea. Kyse oli siitä, että amerikkalainen uutiskanava CNN otti Lahden mukaan tämän vuoden suositeltavien matkakohteiden listalleen. En muista, että toinen suomalainen kaupunki tai edes Suomi maana olisi aiemmin saanut vastaavaa huomiota.

Muutama somekuplani jäsen kysyi, miksi kaikista maailman paikoista juuri Lahti? He olivat tyypillinen esimerkki paikkakunnan kriitikoista: he eivät olleet paikkakuntalaisia.

Olen asunut Lahdessa nyt rapiat kolme vuotta. Minulla ei ollut tänne aiempia siteitä enkä ollut käynyt seudulla turstinakaan kuin Nastolassa joskus nelisenkymmentä vuotta sitten. Sen sijaan kokemusta oli niin pienistä kuin isoistakin kaupungeista, etelästä ja pohjoisesta.

Nopeasti kävi selväksi, että Lahdessa yhdistyvät pienen ja ison paikkakunnan hyvät puolet. Tämä on riittävän iso kaupunki tarjotakseen monipuolista kulttuuria, urheilua, ravintoloita ja erikoiskaupan valikoiman. Toisaalta tämä ei ole niin iso, että paikasta toiseen siirtymisessä menisi hermot.

Paikallinen oppositio ei poikennut muista kaupungeista. Joka paikassa on niitä, joiden mielestä seisova vesi on virtaavaa parempi.

Sen sijaan ihmisten ulospäinsuuntautuneisuus ja puheliaisuus yllätti, kunnes minua sivistettiin kaupungin karjalaisella perimällä. Yrittäjille ominaista markkinointihenkeä tuntui löytyvän vähän sieltä sun täältä.

Ja juuri siitä on kysymys, minkä Hesarikin oli oivaltanut. Maailmalla ei saa huomiota, jos ei osaa olla sopivasti markkinointihenkinen. Se noteerataan, joka kehtaa kehua itseään positiivisen röyhkeästi. Ympäristöpääkaupunkivuosi osoitti, että nyt on kehdattu. Lahti ei olisi ollut matkasuositusten listalla, jos emme olisi olleet Euroopan ympäristöpääkaupunki ja ratsastaneet sillä. Olen aiemminkin sen sanonut ja sanon uudestaan, että teemavuoden saavutuksia on turha ynnätä yhteen nyt. Todellinen vaikutus nähdään 10 vuoden kuluttua. Matkakohteiden listaus on yksi askel sillä maratonilla, jolla ihmisten mielikuva Lahdesta muuttuu oleellisesti ja pysyvästi. Tämä koskee myös lahtelaisia itseään.

Lehteämme arvostellaan usein siitä, että kerromme niin paljon huonoja uutisia. Tällaisia väitteitä vastaan on tietysti helppo puolustautua, että kerromme vain uutisia. Se on sitten tekijöistä kiinni, ovatko ne hyviä vai huonoja.

Kannustankin paikallisia yrittäjiä siihen samaan itsekehuun, jota kaupunki on toteuttanut teemavuoden aikana. Me kyllä uutisoimme, kun on uutista. Hoidetaan paikalliset ongelmat omin nokkinemme, mutta huudetaan myönteisistä asioista niin lujaa, että kuuluu Helsinkiin tai vaikkapa CNN:n toimitukseen asti.

Pääkirjoituksessaan Hesari iloitsi myös siitä, että kerrankin kehuttu kohde – siis Lahti – on niin lähellä, että päiväretkikin onnistuu. Tämä sama me on huomattu Lahdessakin. Ei ole sattumaa, että Lahteen muuttaa aiempaa enemmän väkeä pääkaupunkiseudulta. Helsinki kun on näppärästi päiväretken päässä. Kätevä sijainti kiinnostaa myös teollisuutta, kuten karamellitehdasta. Sen houkuttelemiseksi kannattaa kehua itseä niin että tuoksuu.

CNN valitsi Lahden yhdeksi unelmamatkakohteeksi vuodelle 2022, Lahti Regionin toimitusjohtaja Raija Forsman vaatii vauhtia Ranta-Kartanon hotellihankkeeseen - kuuntele Radio Voiman haastattelu

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut