Lukijalta | Työttömät eivät Lahden johtoa kiinnosta

Olen todella ihmetellyt sitä asennetta, joka Lahden kaupunginvaltuustolla ja eri valtuustoryhmillä on ollut työttömiä ja erityisesti pitkäaikaistyöttömiä kohtaan.

Yksikään valtuustoryhmä tai valtuutettu ei esittänyt toimenpiteitä tai kantanut huolta noin 20 miljoonan euron niin sanottujen sakkomaksujen (työmarkkinatuen kuntaosuus) osalta!

Edellisessä valtuustossa sentään Seppo Korhonen (Asukkaiden Lahti) esitti, että sakkomaksuista osoitettaisiin esimerkiksi 6 miljoonaa euroa kaupungin ja kolmannen sektorin palkkatukityöllistämiseen, jolloin päälle olisi tullut valtionosuuksia 2,3 miljoonaa euroa.

Miksi ihmeessä me maksamme sakkomaksuja, jos me kykenisimme tekemään jotain asialle?

Mihin perustuu Sirkku Hildénin (sd.) ESS:n haastattelussa esittämä väite, että ”vuodesta 2024 lähtien voisimme päästä valtion kanssa rahoitusjärjestelyyn, jossa sakkomaksuja ei tarvitse maksaa, vaan rahat voidaan käyttää työllisyyden hoitoon”.

Tämä on jopa ”naurettava” toivomus valtion suuntaan eli ei mikään tosiasia, vaan edunvalvonnallinen viesti valtion suuntaan. Mutta tämä osoittaa Lahden johdon asenteen työttömiä kohtaan erittäin selvästi. Ei aihetta toimia! Voiko tämä olla tottakaan?

Miksi ihmeessä me maksamme sakkomaksuja?

Marraskuun työttömyysluvut puhuvat puolestaan. Lahden työttömyysaste oli suurten kaupunkien korkein, lähes 14 prosenttia. Lahdessa oli 8 120 työtöntä työnhakijaa. Tästä joukosta nuorisotyöttömiä ( alle 25 vuotiaita) oli tuhat henkilöä, pitkäaikaistyöttömiä 4 113 henkilöä sekä 721 ulkomaalaista henkilöä.

Eikö Lahden johto tiedä, että pitkään työttömän työllistäminen esimerkiksi kuudeksi (6) kuukaudeksi katkaisi sakkomaksut hänen kohdaltaan kolmeksi (3) vuodeksi?

Eikö Lahden johto todella tiedosta tai ymmärrä, että kolmannen sektorin työllistäminen palkkatuella tulee Lahdelle edullisemmaksi kuin jatkuva sakkojen maksaminen?

Miten Lahti aikoo toimia, kun te-palvelut aiotaan siirtää kuntien vastuulle vuonna 2024? Tätä muutosta valmistellaan nyt. Hyvä, että Lahti on valmis kokeiluun?

Lahden on huomioitava, että työnantaja-asiakkaiden osalta lainsäädäntö ei muutu. Te-toimistot tarjoavat edelleen työnantajapalveluita kokeilukunnissa.

Tähän kokeiluun ohjataan kokeilualueilla ne työttömät ja työvoimapalvelussa olevat työnhakijat, jotka eivät ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen päivärahaan.

Lisäksi kohderyhmään kuuluvat kaikki alle 30-vuotiaat työnhakijat ja kaikki maahanmuuttajat. Kokeilukunta vastaa näiden asiakasryhmien julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden te-palveluiden tarjoamisesta. Ohjaaminen kunnan asiakkaaksi tarkoittaa sitä, että te-toimisto ilmoittaa työnhakijalle. että jatkossa hänen kotikuntansa vastaa te-palveluiden tarjoamisesta hänelle.

Lahti on mukana työllisyyden kuntakokeilussa mukana 2023 saakka. Siksi tuntuu erittäin oudolta se, ettei käytetä kaikkia mahdollisia keinoja pitkäaikaistyöttömien määrän vähentämiseksi, vaan maksetaan vuodesta toiseen sakkoja yrittämättäkään muuttaa tilannetta.

Lahden te-toimistossa pitäisi olla osaamista ja valmius hakea kuntouttavan työtoiminnan tukea. Se osa sosiaalihuollon mukaista yksilöllistä palvelua, johon ohjaaminen edellyttää asiakaan tilanteen yksilöllistä arviointia. Puutuuko tämä perusosaaminen Lahdesta ?

Miksi Lahden valtuustosta löytynyt ketään, joka olisi esittänyt talousarvioon niin sanottujen sakkomaksujen osittaista ohjaamista palkkatukityöllistämiseen?

Työvoiman ulkopuolella elää unohdettu lahtelainen kansanosa. Lahden palkkatukitöllistäminen on silti kannattavampaa kuin pelkillä sosiaalituilla eläminen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut