Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Itsenäisyyspäivän kunniamerkkien saajat julkistettiin – katso ketkä palkittiin Lahden seudulla

Pääkirjoitus Lahtelainen perheyritys löysi pääomasijoittajasta itseään vahvemman omistajan

Perheyritysten luvattuna kaupunkina takavuosina tunnetussa Lahdessa on kohta taas yksi perheyritys aiempaa vähemmän. Sata vuotta sitten Karjalankannaksella syntynyt ja sotiemme jälkeen Lahteen kotiutunut Koiviston auto siirtyy ensi vuoden alkupuolella kotimaisen pääomasijoitusyhtiö CapMan Infran omistukseen, jos tai kun kilpailuviranomaiset hyväksyvät perjantaina julkistetun kaupan.

Uutinen ei ollut merkittävä vain lahtelaisittain, sillä Koiviston auto -konserni on Suomen suurin linja-autoyhtiö. Sen palveluksessa työskentelee 2 300 ihmistä ja busseja on tuhatkunta. Kauppa, jonka hintaa osapuolet eivät ole paljastaneet, ei Koiviston auton mukaan vaikuta työntekijöihin eikä asiakkaihin. Nähtäväksi jää, kuinka pitkälle lupaus kantaa.

Kasvaessaan toimialallaan maamme johtavaksi Koiviston auto on tähän saakka kunnostautunut ostajana eikä myyjänä. Sopimuspohjaisessa paikallisliikenteessä se ehti valloittaa markkinoita vuosikymmenten ajan hankkimalla omistukseensa kaupunkiliikennettä harjoittavia bussiyhtiöitä eri puolilta maata. Muutama vuosi sitten Koiviston auto kaappasi konserninsa suojiin halpabussiyhtiö Onnibussin, joka oli avannut kaukoliikenteessä perinteisiä toimijoita järisyttäneen hintakilpailun säännöstelyn vapauduttua kymmenkunta vuotta sitten.

Ostajan ja myyjän tarpeet osuivat luontevasti yhteen.

Hintakilpailu tuli jäädäkseen, mutta sitäkin enemmän joukkoliikenteen kannattavuutta on nakertanut koronapandemia, joka romahdutti asiakasmäärät viime vuonna. Elpyminen on ollut hidasta, ja epävarmaa on edelleen, palaavatko matkustajamäärät enää koskaan pandemiaa edeltävälle tasolle, kun esimerkiksi etätyöskentely on mitä ilmeisimmin jäämässä pysyväksi ilmiöksi.

Pandemiaa enemmän bussitoimialaa koettelee silti liikenteen sähköistymisen aikaansaama murros, joka Koiviston auton hallituksen puheenjohtajan Antti Norrlinin kertomasta päätelleen lienee vaikuttanut ratkaisevimmin omistajien päätökseen luopua satavuotiaasta perheyrityksestä.

Myös Koiviston auto on jo alkanut varovasti sähköistää kalustoaan, mutta kehityksen vauhdissa pysyminen ja siinä menestyminen edellyttäisivät yritykseltä niin mittavia investointeja – ja myös uutta osaamista – , että omistajat arvioivat leveämpien harteiden olevan tarpeen jatkossa. Sellaiset tarjoaa nyt CapMan, joka viime aikoina on etsiskellyt sijoituskohteita juuri kasvualaksi oivaltamansa liikenteen sähköistämisen piiristä. Ostajan ja myyjän tarpeet osuivat siten tässä kohtaa luontevasti yhteen, kuten on käynyt usein ennenkin lahtelaisten perheyritysten siirtyessä itseään paljon vahvempien voimien omistukseen.