Markus Pirttijoen Esalainen Perinteistä mediaa povattiin auringonlaskun alaksi, vaan työpaikkailmoituksemme todistaa jotain vallan muuta

"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja", totesi Mark Twain 1800-luvun lopulla amerikkalaiselle The New York Journalille lehden toimittajan tiedusteltua kirjeitse kirjailijan vointia. Sittemmin fraasi on kelvannut monelle muullekin.

Myös perinteisiä tiedotusvälineitä on pidetty auringonlaskun alana ja niille on julistettu kuolemantuomioita jo toistakymmentä vuotta. Ihan ymmärrettävästi.

Digitalisaatio on aiheuttanut medialle samanlaisia haasteita kuin monelle muullekin toimialalle. Asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden käyttäytyminen on muuttunut ja ansaintalogiikka kääntynyt uusille urille. Omaa toimintaa on pitänyt tarkastella kriittisesti ja opetella paljon uutta.

Siitä on vain kymmenen vuotta kun lehdillä ei ollut maksullista sisältöä verkossa. Se tarkoitti käytännössä samaa kuin että autokauppa myisi auton liikkeessä 50 tuhannella eurolla ja saman auton verkkokaupassaan 0 eurolla.

Kuluttajat oppivat ja tottuivat maksuttomiin sisältöihin. Älypuhelinten yleistyminen, näyttöjen laadun paraneminen ja liittymien kiinteät kuukausihinnat johtivat siihen, että yhä useampi alkoi pitää verkkosisältöjä pääasiallisena tiedonlähteenä. Myös painetun lehden näköisversio verkossa kelpasi entistä enemmän tabletista ja jopa kännykästä luettuna.

Näihin aikoihin tiedotusvälineille asetettiin arvonlisävero. Vaikka olemme iloisia veronmaksajia, ajoitus oli hankala. Vero nosti painetun lehden tilaushintaa kun samaan aikaan kuluttajat rallattelivat maksuttomien sisältöjen parissa verkossa. Painetun sanomalehden tilauksia alettiin peruuttaa. Kun tulot laskivat printissä eikä verkosta tullut uutta rahaa, mediatalojen piti säästää. Kaikkea supistettiin eikä vähiten sisällöntuotantoa. Toimituksissa käytiin isoja yt-neuvotteluja.

Samaan aikaan myös mainosmarkkina koki muutoksen. Google ja Facebook alkoivat imeä rahoja niiltä, jotka ennen olivat mainostaneet perinteisissä mediayhtiöissä. Näiden lukuisten muuttujien kanssa on kärvistelty kymmenen vuotta. Ja silti huhut ovat vahvasti liioiteltuja. Tunnelin päässä alkaa nimittäin kajastaa valoa.

Kahdeksan Mediatalo Keskisuomalaisen sanomalehteä ja Karjalainen palkkaavat yhteensä jopa 19 toimittajaa – lukijoille luvataan entistä parempaa paikallista journalismia

Palkkaamme uusia toimittajia. Konserniin 16 ja heistä kolme Etelä-Suomen Sanomiin. Eipä tule liki kymmenen vuoden päätoimittajauralta sellaista työpaikkailmoitusta mieleen kuin on lehdessä. Se ja vastaavat ilmoitukset muistakin lehdistä todistavat väkevästi, että mediayhtiöt uskovat journalismiin. Korona-aika näytti, että vastuullisesti toimitetuille sisällöille on kysyntää. Sisältöihin on syytä panostaa senkin tähden, että yhä suurempi osa median tuloista tulee tilaajilta.

EU:n suunnitelma vapauttaa lehtitilaukset arvonlisäverosta parantaisi entisestään mahdollisuuksiamme investoida sisältöihin. Journalismin laadun parantaminen on palvelus lukijoillemme, Päijät-Hämeen parasta toivoville sekä myös niille, jotka arvostavat vakaata yhteiskuntaa. Faktoihin perustuva journalismi on oivallinen rokote usein ulkoisten valtojen harjoittamaa informaatiovaikuttamista vastaan.

Toimialaa haastaneista muutoksista huolimatta tekemisen ydin on säilynyt vuosisadat ennallaan. Huhujen sijaan faktaa se The New York Journalin toimittajakin peräsi, kun Mark Twainia tavoitteli.

EU mahdollistamassa sanomalehtien ja kirjojen vapautuksen arvonlisäverosta – Journalistiliitto ja Medialiitto erittäin tyytyväisiä EU:n valtiovarainministerien päätökseen

Hämeen Mediassa kahden maakunnan lehdet lyövät kättä päälle, mutta edelleen ne pitävät omiensa puolta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut