Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Pääkirjoitus Aleksin remontti meni pahasti pieleen, vaikka ei olisi saanut

Sen remontista ei ole kuin viisi vuotta, ja nyt se on taas ison korjauksen tarpeessa. Eikä kyse ole sen vähäisemmästä kuin Aleksanterinkadusta, joka muistetaan Lahden keskustan pitkäaikaisena pääväylänä. Olkoonkin, ettei Aleksi enää tänä itsenäisyyspäivänä olisi kelvannut Puolustusvoimien valtakunnallisen paraatin tarpeisiin, jos koronatilanne olisi sallinut tapahtuman järjestämisen.

Monet lahtelaiset ovat keskustelupalstojen perusteella sitä mieltä, että vanha kunnon Aleksi ei ole ollut entisensä sen jälkeen, kun sen ilme viisi vuotta sitten uusittiin likipitäen täydellisesti. Remontti oli osa Lahden keskustan kipeästi kaipaamaa uudistusta, johon lukeutuivat myös samoihin aikoihin rakennetut toriparkki ja rautatieaseman vieressä avattu uusi matkakeskus.

Luontevin bussien vaihtopaikka on tori – yhteys matkakeskukseen ja sairaalanmäelle sufflella

Aleksin kasvoja kohennettiin siten, että nykyään väylää pitkin pääsee autoilla enää yhteen suuntaan, idästä länteen, Vesijärvenkadun ja Rauhankadun välisellä osuudella. Autot ovat joutuneet antamaan tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille, joita varten Aleksilla on nyt omat leveät kulkuväylänsä.

Ainakin kevyen liikenteen osalta uusi Aleksi on viidessä vuodessa ehtinyt osoittaa hyvät puolensa. Ehkä voimakkain vastarintahenki elää edelleen autoilijoiden keskuudessa, eikä sitä liene omiaan lieventämään tuore uutinen, jonka mukaan Aleksia odottaa taas iso remontti.

Eritoten vilkas bussiliikenne on vain puolessa vuosikymmenessä kuluttanut yksisuuntaisen ja kapean ajoradan Vesijärvenkadun ja Rauhankadun välillä pahoin kuoppaiseksi. Vasta tarkemmat selvitykset osoittavat, kuinka mittavasta korjaustarpeesta on kyse, mutta jo nyt arvellaan, että rahaa palaa satojatuhansia euroja ja aikaakin voi kulua kuukausia.

Asia herättää taas takuuvarmasti intohimoja.

Nähtäväksi jää, onko kaupungilla mahdollisuuksia saada hyvitystä edellisestä urakasta, joka suunnittelussa oli kaupungininsinööri Mika Lastikan mukaan puutteita eikä rakentajien osaaminenkaan parasta mahdollista. Kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtajalta Francis McCarronilta ei heru kehuja myöskään remontin valvojille, eikä ihme. Näin huonosti kestävää jälkeä ei pitäisi päästää syntymään.

Kaupunkiympäristölautakunnan on määrä päättää Aleksin remontin jatkovalmistelusta tammikuussa. On mielenkiintoista nähdä, miten lautakunta tulee suhtautumaan asiaan, joka takuuvarmasti herättää taas intohimoja. Kaupungin kauas katsovan virkakunnan näkökulmasta tässä on riskinsä. Keskustan liikennesuunnitelman eli Liisun päättäjät panivat jo uusiin puihin. Samoin voi tilaisuuden tarjoutuessa käydä Aleksille olkoonkin, ettei kuopille kulunutta katua voi korjaamattakaan jättää.

Lahden liikennejärjestelmä Liisu-2030 on vuosisadan moka