Lukijalta | Koulun tehtävä on edistää lasten oikeutta liikkua – Ahtialan koululaisten mielestä välitunneista on tullut ankeita, koska olosuhteet eivät anna mahdollisuutta liikkua ja leikkiä

Alakouluikäiset lapset viettävät välitunneilla noin viisi tuntia viikossa, josta suurimman osan ulkona koulun pihalla. Välituntiliikunnalla ja -ohjelmalla on merkittävä vaikutus lapsiimme, ja se vaikuttaa positiivisesti koulussa viihtymiseen ja tutkitusti myös työrauhaan tunneilla.

Ylipäätään kaikenlainen liikkuminen auttaa lasta kehittymään ja sillä on myös tärkeä rooli sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja ennen kaikkea oppimisessa.

Lahden kaupungin nettisivuilla mainostetaan, miten Lahden peruskouluissa toteutetaan liikkuvampaa koulupäivää. Ahtialan koulun sivuilla mainostetaan, miten koulun piha-alueella on liikkuvan koulun tarpeisiin uudistettu piha-alue, koripallokenttä, skeittipaikka, katsomo ja monipuolisia leikkimahdollisuuksia välineineen.

Kauniita sanoja ja mielikuvia, mutta totuus on toinen – ensin tuli korona ja sitten väistötilat, ja samalla loppuivat alakoululaisten liikunnalliset ja mukavat välitunnit useiksi vuosiksi. Keväällä 2020 Covid-pandemian vuoksi otettiin käyttöön erilaisia rajoitustoimia myös välituntien ja ulkoalueiden käytön osalta.

"Ja katopa tätä!" – Kolme lasta esittelee huoneidensa rakkaimmat leikit, joita vanhemmat eivät edes halua korjata pois – Katso kuvat!

Piha-alueet rajattiin ja jaettiin eri luokkien kesken ikään kuin karsinoiksi. Aluksi oli sovittu alueiden kiertävästä käytöstä, nyt käytössä aina sama alue. Kesällä 2020 Ahtialan koulun piha-alueelle pystytettiin Myllypohjan koulun 1–3 luokkien väistötilat, mikä käytännössä haukkasi koulun piha-alueesta ison osan. Samalla lisääntyi piha-alueiden käyttäjämäärä merkittävästi.

Koulun pihan leikkialueet pienenivät kertaheitolla ja samalla heikennettiin merkittävästi oppilaiden liikkumismahdollisuuksia ja piha-alueiden viihtyisyyttä. Tilanne heikkeni entisestään tänä syksynä myös sisätilojen osalta, kun kosteuslöydösten vuoksi siirrettiin luokkia evakkoon muihin koulun tiloihin.

Tämä aiheuttaa koululaisten turhautumista ja mahdollistaa tekemisen puutteessa myös toisten kiusaamisen.

Perheemme kaksi lasta on nostanut tämän huolen ja turhautumisen esille toistamiseen, ja samaa viestiä on kuullut myös heidän koulukavereiltaan. Lasten mielestä välitunneista on tullut tylsiä ja ankeita, koska olosuhteet ja ympäristö eivät anna mahdollisuutta liikkua ja leikkiä – ei voi tehdä mitään eikä ole mitään välineitä.

Oman luokan välituntialue on pelkkä asfaltoitu rajattu pienehkö alue, ja vain pallottelu on sallittu. Pienelle alueelle ahtautuu vajaat 30 oppilasta, joten moni lapsi vain istuu tai hengailee kylmettyen.

On selvää, että tämä aiheuttaa koululaisten turhautumista ja mahdollistaa tekemisen puutteessa myös toisten kiusaamisen, myös luokkien välillä. Lapset ovat eriarvoisessa asemassa, kun toisilla on paremmat alueet kuin toisilla.

Palautettakin turhautuneet lapset ovat antaneet tai yrittäneet antaa, mutta siihen on todettu, ettei koululla ole varaa välineisiin.

Mielestäni tämä on todella huolestuttavaa ja surullista. Miksi näin on?

Mielestäni tämä on todella huolestuttavaa ja surullista. Miksi näin on? Asiasta on aikaisemmin keskusteltu opettajankin kanssa, mutta opettajat ovat voimattomia – päätökset tehdään muualla.

Pidän asiaa tärkeänä ja uskallan puhua lasten suulla, koska lapset eivät osaa eivätkä voi aina pitää puoliaan tällaisissa asioissa. Me kaikki tiedämme, että lasten liikuntamäärää ja työrauhaa pitäisi koulussa lisätä, ja siihen on vain ja ainoastaan yksi lääke: välitunneilla pitää olla tekemistä.

Koulun tulee tarjota oppilaille monipuolista tekemistä ja välineitä välitunneille, ja piha-alueiden pitäisi olla tasapuolisesti edes vuorotellen kaikkien luokkien käytössä. Panostamalla välituntien liikunta- ja välinetarjontaan vaikutetaan suoraan sekä lasten hyvinvointiin että myös opettajien jaksamiseen.

Erityisesti Ahtialan koulussa olisi syytä kiinnittää huomiota piha-alueiden käyttöön ja välituntitarjontaan, koska koronan lisäksi parakit ovat merkittävästi rajoittaneet mahdollisuuksia käyttää koulun piha-alueita ja sen kiinteitä liikuntavälineitä.

Lapsilla on oikeus liikkua, ja koulun tehtävä on edistää lasten oikeuksien toteutumista. Korona on riittävästi heikentänyt lasten hyvinvointia, joten nyt on aika toimia ja tehdä kaikki mahdollinen tilanteen korjaamiseksi.

Kun kotiin muuttaa tonttu, lapset saavat varautua hammastahnatäytteisiin kekseihin ja vessapaperilla koristeltuun joulukuuseen – Makkosen perheessä jekkuileva tonttu korvasi joulukalenterit

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut