Pääkirjoitus: Nykyisten ratojen kunnostaminen on nopein ja edullisin keino lyhentää matka-aikoja

Nykyisen rataverkon peruskorjaaminen on nopein ja edullisin keino lyhentää matka-aikoja. Timo Jaakonaho

Päijät-Hämeen edunvalvojia on ryöpytetty Itäradan etenemisestä, sillä toteutuessaan se suistaisi Lahden oikoradan sivuraiteille. Itäradan rakentaminen on kuitenkin kaikkea muuta kuin varmaa.

Suomi-rata Helsingistä Tampereelle, Turun tunnin juna ja itärata Helsingistä Kouvolaan nytkähti liikkeelle edellisen pääministerin Antti Rinteen (sd.) johtamissa hallitusneuvotteluissa. Siellä tehtiin suuri ideologinen linjapäätös raideliikenteeseen satsaamisesta, ja vaihtoehdoksi valittiin kolme uutta miljardiluokan investointia.

Hallitusneuvotteluissa vedetään suuria linjoja, koska poliitikot haluavat jäädä aikakirjoihin näyttävillä "monumenteilla". Uusi rata muistetaan paremmin kuin muutama korjattu radan pätkä.

Toisena vaihtoehtona hallitusneuvotteluissa olisi ollut nykyisen rataverkon parantaminen: kaksoisraiteiden rakentaminen, ratojen oikaiseminen, pehmeällä maalla olevien ratojen vahvistaminen ja tekniikan uusiminen. Ongelma nykyisellä rataverkolla on se, ettei siellä päästä ajamaan sitä vauhtia, mitä nykyisellä kalustolla voi ajaa. Lisäksi yksiraiteisen rataverkon osuus on suuri, lähes 90 prosenttia.

Etelä-Suomen Sanomien haastattelemat Itä-Suomen kansanedustajat näkevät ongelman hyvin. He nostavat tärkeysjärjestyksen kärkeen olemassa olevan rataverkon kunnostamisen. Savon ja Karjalan ratojen peruskorjaaminen hyödyttää alueita nopeammin kuin kaukana vuosikymmenien päässä mahdollisesti häämöttävä uusi rata. Mahdollisen uuden Itäradan hyödyt jäävät olemattomiksi, jos nykyisiä ratoja ei panna ensin kuntoon.

Arvioiden mukaan itäradan rakentaminen Helsingistä Kouvolaan maksaa 1,7 miljardia euroa. Useat julkiset investoinnit ovat osoittaneet kustannusten karkaavan käsistä hankkeen edetessä. On kysyttävä, kannattaako veronmaksajien rahaa sijoittaa noin kaksi miljardia euroa siihen, että matka-aika Helsingistä Kouvolaan lyhenee noin 10 minuutilla? Suurempi aikasäästö saadaan sillä, jos nykyisillä radoilla pääsee ajamaan täyttä vauhtia.

Nykyisten ratojen kunnostaminen maksaa, mutta niihin rahat riittävät paremmin kuin miljardi-investointeihin. Useat kansanedustajat myöntävät suoraan, ettei valtion budjetista löydy rahaa uusiin ratoihin. EU:n suuntaan on turha haikailla. Miksi Suomi yhtäkkiä saisi sieltä miljardeja liikenneinvestointeihin?

Itäradan toteutumisen kannalta ratkaisevaa on tulevan hallituksen kokoonpano ja sen linjaukset. Jatkaako se suuria megaluokan raideinvestointeja vai valitseeko se nykyisen rataverkon kunnostamisen.

Nopein ja edullisin keino lyhentää matka-aikoja on nykyisen rataverkon kunnostaminen. Tämä näkemys saa eduskunnassa yhä enemmän kannatusta. Itärataa sen sijaan pidetään järjettömänä investointina, ja hyvästä syystä.

Lahti–Heinola–Mikkeli-radasta teetetään selvitys, tarkoituksena vaikuttaa valtakunnalliseen päätöksentekoon

Loput Päijät-Hämeen turvalaitteettomista tasoristeyksistä korjataan ensi vuonna – parannettavia tai poistettavia tasoristeyksiä on useita Lahden ja Orimattilan välillä

Aiheeseen liittyvää

  1. Idässäkin epäillään Itäradan hyötyjä: "1,7 miljardilla 12 minuutin aikasäästö"
    24.11.2021 6:00

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut