Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Itsenäisyyspäivän kunniamerkkien saajat julkistettiin – katso ketkä palkittiin Lahden seudulla

Lukijalta | Lahden liikenne kasvaa – tulevaisuus ei voittanut

On absurdi ajatus, että Vesijärvenkatua voisi alkaa merkittävästi parantamaan, jos osaa autoilusta ei saada ohjattua muualle. Eivät liikennesuunnittelijat mitään taikureita ole.

Nyt liikenne lisääntyy keskustan pikkukaduilla läpiajon lisäksi vielä uuden parkkihallin ansiosta. Kuka tässä on voittaja? EI-puolueet, mutta mitä he voittivat?

Ainut toivo tässä olisi, että yksityisautoilu vähenisi. Mutta miksi se vähenisi, jos sähköhärveleille ja polkupyörille ei saada aikaan turvallisia reittejä?

Kun lisäksi nämä samat EI-puolueiden kannattajat vastustavat ”autoilun kurittamista”, niin autoilu ei vähene eikä tulevaisuus voita.

Minä vielä yritän vääntää tätä ”rautalangasta”.

Vesijärvenkatu on tällä hetkellä läpiajajalle käytännössä jo yksikaistainen suuntaansa.

Keskitytään keskustan kehittämiseen viihtymisen ja tekemisen kautta.

Oikeanpuoleista kaistaa ei läpiajaja käytä, koska jokaisesta risteyksestä saa kääntyä oikealla, jolloin liikenne pysähtelee jalankulun takia. Tämän lisäksi on linja-autopysäkit.

Tällä en tarkoita, että kääntyminen pitäisi kieltää, jotta läpiajolle saataisiin nopeutta. Vuoksenkadun/Saimaankadun kehällä olisi saatu aito ja nopeampi vaihtoehtoa läpiajolle ja sujuvampi saapuminen etelä- ja pohjoissuunnista parkkihallille.

Prosessi on surullinen esimerkki nykyajan informaation laadusta. Aiheesta on kirjoitettu ja puhuttu kaikenlaista, muun muassa että keskustaan ei pääsisi enää autolla ja että linja-autot eivät tulisi enää torille.

Päätökset on tehty ja pulinat pois, näinhän se menee. Keskitytään siis tulevaisuuteen ja niihin asioihin, joihin voimme vielä vaikuttaa. Ajatus, joka monesti toistuu myös Liisu-hankkeen keskusteluissa on, että keskustaan pitäisi saada lisää kauppoja.

Se ”juna meni jo” vuosia sitten, silloisilla kaavoituspäätöksillä, samalla tavalla kuin kaikissa muissakin suurissa kaupungeissa. Eli unohdetaan se ja keskitytään keskustan kehittämiseen viihtymisen ja tekemisen kautta.

Vielä lopuksi. Valitettavasti myös huumeiden käyttäjät viihtyvät viihtyisässä keskustassa. Siihen ei auta kaavoitus eikä penkkien poistaminen vaan ennaltaehkäisy, joka sekin vaatii rahaa.

Kirjoittaja on keskustayrittäjä ja -asukas