Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Itsenäisyyspäivän kunniamerkkien saajat julkistettiin – katso ketkä palkittiin Lahden seudulla

Jari Suomisen Esalainen Vielä on parannettavaa, julkinen terveydenhoito

Päijät-Soten ja Harjun terveyden toimivuudesta käydään jatkuvaa keskustelua, jota seuratessa välillä joutuu ihmettelemään, puhuvatko asiakkaat ja pomot samasta asiasta. Johdon mukaan palvelut pelaavat ja jonot ovat lyhentyneet, vaikka potilaat kertovat pitkistä jonoista.

Kesäkuussa minustakin tuli perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon asiakas, ja muutama asia palvelujen toteutuksessa on jäänyt vaivaamaan.

Käteni murtui ja jouduin eräänä lauantaina käymään Akuutti24:ssä. Kokemus oli hyvä: ei pitkää jonotusta, ja käsi kipsattiin. Kuvista näkyi, että murtumat olivat vaikeat eivätkä luut asettuneet aivan kohdilleen.

Sekä lääkäri että käden kipsannut hoitaja evästivät, että keskussairaalasta voi maanantaina tulla soitto käden arviointia ja leikkausta varten.

Muutoin ohjeet olivat niukat:

– Seuranta sitten omassa sote-keskuksessa ja kipsi pois viiden viikon kuluttua. Näkemiin.

Soittoa ei tullut, ja kun kyselin asiasta, vastaus oli, että mennään valitulla hoitolinjalla.

Rokotusten suosio johti Lahdessa hurjaan puhelinruuhkaan, hoitajan takaisinsoittoa odottaa jopa parituhatta ajanvaraajaa

Välitarkastuksessa sote-keskuksen tapaturmaklinikalla käsi kuvattiin, samoin silloin, kun kipsi vajaan viiden viikon kuluttua poistettiin. Lääkäri totesi luun notkuvan eli murtuma ei ollut luutunut, ja ryhtyi kirjoittamaan keskussairaalan käsikirurgian tiimille pyyntöä, että käden tilanne arvioitaisiin. Keskussairaalasta piti soitettaman minulle.

Soittoa ei nytkään kuulunut, ja viikon kuluttua perjantaina kyselin käsipolilta tilannetta.

– Ei täällä ole mitään lähetettä.

Kyllä siellä piti olla, kun lääkäri oli sen tehnyt siltä istumalta. Sairaanhoitaja etsi ja löysikin lääkärin pyynnön, josta asia kävi ilmi. Jokin rasti oli kuitenkin jäänyt lääkäriltä ruksaamatta, eikä asia ollut edennyt.

– Voitteko käydä tapaturmaklinikalla pyytämässä, että lääkäri lähettää pyynnön uudelleen.

Yritin kysyä, eikö hoitaja pysty korjaamaan virhettä puhelinsoitolla. Ei.

Ei riittänyt, että lähete jäi jumiin puoleksitoista viikoksi. Sain elokuun alkupuolella kutsun käden kuvantamiseen keskussairaalaan syyskuun 2. päiväksi. Siitä runsaan viikon päästä tapaisin lääkärin. Siis runsaan puolentoista kuukauden kuluttua kipsin poistamisesta.

Kun ilmeisesti oltiin menossa kohti leikkausta, voi vain arvailla miten kauas leikkausaika lykkääntyisi. Sen jälkeen oltaisiin takaisin hoidon alkupisteessä, tai oikeastaan sen takana, koska kuukausien viive olisi hidastanut toipumista.

Sairauslomalle ei ollut loppua näkyvissä.

Viisi vuotta kestänyt myllerrys päijäthämäläisillä terveysasemilla on lähes valmis – Hollolassa hoidetaan ihmisiä uusissa tiloissa, nastolalaisia parakeissa

Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon rajapinta on kuin liisterillä täytetty vallihauta. Kun asiakas joutuu hoitonsa vuoksi vaihtamaan puolta, tulee viipeitä. Viestitkään eivät ui yli hidastumatta.

Tapaturmavakuutuksen turvin varasin ajan yksityiselle käsikirurgille, joka ensimmäisellä käynnillä löi pöytään valmiin ohjelman loppuvuodeksi. Leikkaus kahden viikon sisällä ja käden kuntoutus käyntiin, kun tilanne sallii.

Valmis hoitopolku yhdellä kerralla. Tätä isoa tarinaa olin jäänyt vaille julkisessa terveydenhuollossa, jossa tulevasta hoidosta tiesin lähinnä seuraavan tapaamisajan ja välillä en sitäkään.

Digitalisaatio haastaa ja mahdollistaa

Harjun terveyden lukuja pidetään ällistyttävinä – ehkä nyt voisi olla jo vähän ylpeäkin palveluista