Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on sähkön tuntihinta nyt? Seuraa tästä

Ilkka Kuosmasen Esalainen Lahtelainen äppiravintola – eli seuraava askel tuhon tiellä?

Muistaakseni ehdotus tuli puolisoltani. Että käytäisiin lasten synttärien kunniaksi testaamassa uutta pikkuannoksia myyvää lahtelaisravintolaa, jossa ruokaa saa tilata puhelimella. Ehkä ajatukseni harhautuivat tässä vaiheessa jonnekin tunnelmallisten espanjalaisten tapas-baarien suuntaan. Tottahan sellainen pitää testata!

Aleksanterinkadulla sijaitseva sirkusteemainen ravintola oli lauantai-iltana tupaten täynnä. Jotenkin asia iski tajuntaani täysillä vasta pöytään istuttuamme: täällä ei todellakaan ole ruokalistaa. Jos aikoo saada jotakin suuhun pantavaa, täytyy ladata ensin ravintolan puhelinsovellus eli äppi, jossa annokset on esitelty kuvien kera.

Tietenkään en suostunut tällaiseen. Kyllä on niin, että ravintolasta pitää saada ruokaa ilman puhelinta – voihan siitä olla vaikka akku lopussa! Pöytäseurueeni puhalteli tässä vaiheessa jo paksuja. Koska en halunnut aiheuttaa kohtausta, nöyrryin tilaamaan ruokani lasten puhelimien välityksellä.

Miksi nousin vastarintaan? No ensinnäkin siksi, että tämähän vie tarjoilijoiden työpaikat. Ravintolassa näkyi kyllä sirkusartisteiksi pukeutunutta henkilökuntaa, mutta he hoitivat vain juomatilauksia ja laskutusta.

Arvelen, että työnantaja säästää näin pitkän pennin työntekijäkuluissa. Ja näkyykö se pienempänä laskuna asiakkaalle? Ei todellakaan. Se näkyy pääomasijoittajan leveässä hymyssä, kun hän tilailee itselleen lisää turruttavia juomia ties missä veroparatiisissa samalla, kun meillä on hoitajapula. Koska ei palkattu tarjoilijoita, koska ei kertynyt ansiotuloveroja, koska oli julkisen talouden kestävyysvaje.

Lisäksi vastustan sitäkin, että joka jumalan asiaa varten pitää nykyisin ladata joku äppi. Siinähän käy nimittäin niin, että niitä kertyy puhelimeen kymmeniä. Pitää luoda uusia ja uusia käyttäjätilejä, keksiä salasanoja ja ties mitä.

Kohta huomaat, että puhelimestasi ei löydy enää mitään, kaikki toimii tahmeasti ja sitten pitääkin ostaa taas uusi luuri. Ja kun eihän niitä saa mistään, koska on komponenttipula! Ja ilmastonmuutos! Ja kuolemme kaikki nälkään! Puhumattakaan siitä, minkälaista dataa näiden sovellusten varjolla ihmisistä kerätään ja minne kaikkialle se leviää.

No niin, nyt rauhoitutaan ja otetaan pää pois perunakuopasta. Sillä onhan niinkin, että seuraavalle sukupolvelle tässä kehityksessä ei ole mitään ihmeellistä.

Lapseni ovat jo tottuneet esimerkiksi siihen, että kun ollaan tien päällä ja tarvitaan evästä, parasta on tilata hampurilaiset äpillä valmiiksi seuraavalle huoltoasemalle. Joskus on tehty jopa niin, että seistään jossakin ravintolan nurkassa puhelin kourassa, koska tilausruokien tiskille on lyhyempi jono. Eikä heitä tunnu haittaavan hiukkaakaan tarkasti kohdennettu markkinointiviestintä.

Ja pakko on vanhan jääränkin myöntää, että myös äppiravintolan käyttäjäkokemus osoittautui mainioksi. Tilaaminen sujui vaivatta, ruoka oli hyvää ja toiminta ripeää, sillä kannoimme ruokamme itse pöytään keittiön tiskiltä heti, kun äppi ilmoitti annokset valmistuneiksi.

Mutta kyllä silti on joskus ikävä 1900-luvulle. Eihän tästä vaivattomuudesta saisi enää edes Kaurismäki aikaan elokuvaa.