Lukijalta: Heinolan vai Kouvolan kautta junalla Savoon? Ratahankkeet kannattaisi suunnitella sveitsiläisittäin lähtien aikatauluista

Juha P. Korhonen

Ratahankkeiden ongelmana on, ettei selvitetä tavoiteajankohdan todellista juna-aikataulua. Esitetyt matka-aika-arviot ovat teoreettisia, elleivät peräti hypoteettisia.

Tämä koskee erityisesti yksiraiteisia rataosia, joilla on otettava huomioon junakohtaukset. Nykyaikaisilla aikataululaadintamenetelmillä pystyttäisiin kuitenkin hyvin ennakoimaan tuleva liikenne.

Kannattaisi suunnitella sveitsiläisittäin aikataululähtöisesti. Ensin laaditaan tavoiteajankohdan juna-aikataulu ja sen perusteella määritetään tarvittava infra – niin kiinteä (rata) kuin liikkuvakin (junat).

Nykyään lähes kaikki henkilöjunaliikenne perustuu vakioaikatauluun. Länsi-Suomessa kuljetaan kahden tunnin välein, idässä vielä kolmituntirytmissä. Lisäksi on otettava huomioon solmupisteiden väliset suhteet.

Vaihtoyhteyksien turvaamiseksi Savon junien on kohdattava toisensa Pieksämäellä ja Karjalan Parikkalassa. Savosta on saavuttava Kouvolaan, ennen kuin juna lähtee Karjalaan ja toisinpäin.

Lisäksi Helsingin ja Kouvolan välillä junien tulisi muodostaa tuntirytmi. Solmujen välit olisi kyettävä ajamaan alle 1,5 tunnin, kun tällä hetkellä kuluu noin tunti 40 minuuttia.

Ensin laaditaan tavoiteajankohdan juna-aikataulu ja sen perusteella määritetään tarvittava infra.

Kunnon aikataulu vaatii siis vartin nopeutusta. Varsinkaan Savon suunnalla tämä ei ole aivan helppoa ja vaatinee useamman sadan miljoonan investoinnit. Tämä on kuitenkin vain noin 20 prosenttia Helsinki–Kouvola-radan kustannuksista, mutta antaa suuremman aikasäästön.

Sitä paitsi, jos halutaan päästä hyvään aikatauluun, tämä panostus on tehtävä joka tapauksessa, oli Itäradan linjaus mikä tahansa.

Tämän jälkeen matka-aika Helsingistä Kuopioon Kouvolan kautta olisi kolme tuntia 45 minuuttia (9 vuoroa suuntaansa), kun se nyt on keskimäärin neljä tuntia 20 minuuttia (7 vuoroa vuonna 2019). Kouvolan Itärata nopeuttaisi tätä nykykalustolla kymmenen minuuttia, nopeammalla 15–20 minuuttia. Tämä ei vielä mahdollista siirtymistä tuntirytmiin.

Heinolan kautta kuljettaisiin vähintään puoli tuntia nopeammin, koska oikaisuvaikutus on suurempi, samoin nopean radan osuus. Tämä vaihtoehto mahdollistaa tuntirytmin.

Savossa Itäratojen vaihtoehdot antavat lopputuloksena Helsingistä Kuopioon Kouvolan kautta kolme tuntia 35 minuuttia ja 10–11 vuoroa tai Heinolan kautta kolme tuntia viisi minuuttia ja 16–17 vuoroa. Kumpi on parempi?

Helmi-radan lisäetuna on, ettei se edellytä Lentoradan rakentamista – tietysti lentokenttäyhteydestä olisi tässäkin suuri hyöty. Muuten Lentoradan (30 km) hinta on samaa luokkaa kuin Kouvola-radan (106 km) tai Heinola-radan (126 km)!

Perusvaikeus on tietysti, että tasapuolisuuden takia Helmi-radan rinnalle olisi toteutettava itäinen Ranta-rata, mikä enemmän kuin tuplaisi kustannukset. Tarkasteltaessa rataverkon rakennetta vaikkapa 50 vuoden tähtäimellä kummankin toteutuminen voisi olla mahdollista.

Silloin Kerava–Kouvola-rata jäisi vähemmän hyödylliseksi. 20 vuotta sitten se olisi ollut varteenotettava ja realistinen vaihtoehto, nykytilanteessa kallis virheinvestointi.

Kirjoittaja on mikkeliläinen.

Kommentoi

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut